Verve: Det finns ljus i mörkret
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 09.04.2025 kl. 08:35 CEST. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Vi har sänkt våra estimat som en reaktion på den pågående makroekonomiska och geopolitiska osäkerheten, det fortsatt svaga konsumentförtroendet i USA och en ökad sannolikhet för en avtagande amerikansk BNP-tillväxt, vilket sammantaget påverkar reklamutgifterna negativt. Trots dessa nedjusteringar fortsätter vi att se Verve som undervärderat, både i absoluta tal och i förhållande till konkurrenterna. Därmed upprepar vi vår Köp-rekommendation, samtidigt som vi sänker vår riktkurs till 45 SEK (tidigare 57 SEK), vilket återspeglar de reviderade estimaten och en högre riskpremie i vår kapitalkostnad.
Vi ser ökande risker för en avmattning av reklamutgifterna i den nuvarande osäkra makro- och geopolitiska miljön
Som vi har noterat i tidigare analyser och förhandskommentarer: om det är något annonsörer inte gillar så är det osäkerhet. Man kan konstatera att osäkerheten har ökat markant sedan början av året, med ökade geopolitiska spänningar och makroekonomisk instabilitet. Samtidigt har det amerikanska konsumentförtroendet fortsatt att försvagas, och marsmätningen var den lägsta nivån sedan november 2022, vilket drevs av ökande oro kring arbetslöshet och inflation. Eftersom marknadsföringskostnader ofta är bland det första företagen drar ner på i osäkra eller tuffare tider, ser vi ökande risker för en avmattning i reklamutgifterna framöver. Även om en amerikansk tullutrullning till viss del och i någon form var väntad, var det faktiska utfallet av tullarna som presenterades förra veckan högre än marknadens förväntningar. Den växande risken för ett bredare handelskrig, tillsammans med svag ekonomisk visibilitet och vinstosäkerhet, har resulterat i stigande riskpremier på aktier. Även om policyförändringar kan ske snabbt, tror vi att det kommer att ta tid att återställa förtroendet, och förtroende är en viktig drivkraft för reklaminvesteringar. Därför räknar vi för närvarande med en långvarig påverkan på annonsutgifterna tills stabiliteten återvänder.
Våra kortsiktiga estimat har trimmats något
Som en återspegling av dessa förhållanden har flera branschanalytiker reviderat ned sina prognoser för USA:s reklammarknadstillväxt under 2025 (t.ex. MAGNA från 4,9% till 4,3%, Madison and Wall från 4,5% till 3,6%). Företagsundersökningar (t.ex. Gartner) visar också en växande avsikt från företag att minska marknadsföringsbudgetarna så tidigt som under Q2'25. Baserat på dessa signaler och den nuvarande osäkra miljön har vi reviderat våra estimat främst för 2025, med viss överflyttningseffekt till 2026–2027. Vi räknar nu med att Verves omsättning ökar med 16% jämfört med föregående år under 2025 (tidigare 21%), varav 8% är organisk, och uppgår till 508 MEUR (FY24: 437 MEUR). Våra justerade EBIT-prognoser har sänkts med 6-7% över 2025–2027. Trots dessa justeringar förväntar vi oss fortfarande att bolaget fortsätter att växa snabbare än marknaden tack vare dess positionering inom digital annonsering med fokus på privacy, starka inflöde av nya stora mjukvarukunder under 2024 och fokus på de snabbare växande segmenten inom digital annonsering.
Trots nedjusteringar av vinsten handlas aktien fortfarande till låga nivåer
Sedan vår senaste uppdatering (28 februari 2025) har aktiekursen sjunkit med cirka 30%. Även om Verve inte är direkt opåverkat av den nuvarande miljön, anser vi att aktiekursutvecklingen har varit oproportionerligt kraftig. Baserat på våra uppdaterade estimat handlas Verve till en justerad EV/EBIT på 6-5x och EV/FCFF (exkl. tilläggsköpeskillingar) på 8-7x för 2025-2026. Även om man beaktar den sektoromfattande multipelkontraktionen sedan vår senaste uppdatering handlas Verve fortfarande med en betydande rabatt och under vårt acceptabla värderingsintervall (EV/just.EBIT 8-12x, EV/FCFF: 9-12x). Även om nuvarande förhållanden motiverar en värdering mot den nedre delen av intervallet, ser vi en mycket attraktiv uppsida från nuvarande nivåer. Vi har också justerat upp våra antaganden för kostnaden för eget kapital och WACC med 0,7 procentenheter (CoE: 11,8%, WACC: 11%) för att återspegla högre riskpremier. Vår DCF-modell, som bättre återspeglar Verves långsiktiga värdeskapande, pekar på en potentiell uppsida med en rättvis värdering om 47,5 SEK per aktie, vilket förstärker vår positiva investeringssyn.
Verve
Verve är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget driver en annonsmjukvaruplattform som matchar den globala annonsörens efterfrågan med annonsutbud från utgivare som berikar processen med förstapartsdata från egna spel. Verve:s operativa närvaro finns i Nordamerika och Europa. Genom investeringar i organisk tillväxt och innovation, samt riktade M&A, har bolaget byggt en one-stop-shop för programmatisk annonsering, vilket gör det möjligt för bolag att köpa och sälja annonsutrymme på alla digitala enheter.
Read more on company pageKey Estimate Figures09/04
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 437,0 | 508,4 | 556,7 |
tillväxt-% | 35,7 % | 16,3 % | 9,5 % |
EBIT (adj.) | 107,1 | 130,9 | 152,8 |
EBIT-% | 24,5 % | 25,7 % | 27,5 % |
EPS (adj.) | 0,24 | 0,37 | 0,49 |
Utdelning | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | |||
P/E (just.) | 12,77 | 8,07 | 6,18 |
EV/EBITDA | 7,27 | 5,60 | 4,57 |
