H&M: Nu är inte rätt tid att hoppas på en vändning i lönsamheten
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 09.04.2025 kl. 08:01 CEST. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Vi har uppdaterat våra prognoser för H&M på kort och medellång sikt mot bakgrund av potentiella tullar, förväntningar om lägre ekonomisk tillväxt och ökande osäkerhet. Enligt vår uppfattning är de kortsiktiga multiplarna som återspeglar detta inte särskilt attraktiva. Vi ändrar därför vår rekommendation till Minska (var Öka) och sänker vår riktkurs till 130 SEK per aktie (var 145 SEK), främst på grund av sänkta estimat.
Investeringscaset bygger på ökad försäljningstillväxt
Enligt vår uppfattning beror H&M:s investeringscase på produkt- och varumärkesinvesteringar för att stärka kunderbjudandet och driva en försäljningsdriven marginalåterhämtning. Även om den största positiva drivkraften för H&M helt klart är fortsatt tillväxt på topline, är de största riskerna på kort sikt för att uppnå detta en potentiell direkt negativ påverkan från tullar, avtagande ekonomisk tillväxt och svagare konsumentförtroende.
Eskalerande handelskrig påverkar H&M
Det eskalerande handelskriget som drivs av den amerikanska administrationen utgör ett potentiellt hot mot H&M och den amerikanska modeindustrin. USA stod för cirka 13% av H&M:s totala försäljning under 2024, och bolagets största produktionsmarknader finns i Asien. Som ett resultat av detta kommer H&M sannolikt att påverkas av tullar om de aviserade åtgärderna implementeras. Särskilt oroande är tullarna riktade mot Kina, en av H&M:s största inköpsmarknader, där mycket höga tullar har diskuterats. Kina har dock aviserat motåtgärder, och det är fortsatt svårt att förutse vilka tullar som slutligen kommer att införas. Vidare står andra viktiga inköpsländer som Bangladesh (37% tull), Kambodja (49%) och Vietnam (46%) också inför kraftiga tullhöjningar. Emellertid står alla större konkurrenter inför liknande utmaningar. H&M kan påverkas relativt sett mindre än konkurrenter med mer lokalt koncentrerade leveranskedjor tack vare flexibiliteten och den globala räckvidden i företagets inköpsnätverk. Eftersom hela branschen står inför liknande motvind är det dessutom möjligt att vissa av de ökade kostnaderna kan överföras till konsumenterna genom prisjusteringar. Vi tror dock att det kommer att vara svårt för H&M att fullt ut kompensera för de nya tullarnas omfattning genom prissättning, vilket ökar risken för ytterligare marginalpress.
Vi har intagit en mer försiktig hållning i våra estimat
Vi har sänkt våra estimat för omsättningen för 2025 och 2026 med 1–2% för att återspegla den förväntade negativa effekten av tullar och svagare ekonomisk tillväxt. Vidare har vi antagit en mer försiktig syn på bruttomarginalerna, eftersom vi tror att omfattningen av de nuvarande tullarna kommer att göra det utmanande för H&M att fullt ut överföra dem till kunderna. Effekten kanske dock inte syns förrän H2'2025, eftersom varor som säljs under Q2 sannolikt redan befinner sig i USA. Sammantaget har vi sänkt våra vinstestimat för 2025 och 2026 med cirka 6–7%. Vi vill betona att betydande osäkerheter kvarstår och situationen kan förändras snabbt, vilket potentiellt påverkar våra estimat och värdering. Handelskrig ökar trots allt osäkerheten och dämpar efterfrågan. Även om det är fortsatt svårt att förutse den slutgiltiga strukturen och nivån på tullarna eller deras fullständiga inverkan, utgör handelsspänningarna helt klart en negativ risk för utsikterna.
Svag risk/reward givet den osäkra miljön
Med våra uppdaterade estimat är H&M:s P/E och EV/EBIT för 2025 18x respektive 16x. Dessa multiplar är i linje med våra accepterade värderingsmultiplar, men vi ser dem som relativt neutrala givet den nuvarande osäkra verksamhetsmiljön. Mer attraktiva värderingsnivåer kan endast uppstå när man tittar på multiplarna för 2026 (P/E: 14x), även om dessa estimat beror på osäkra förbättringar i vinst, vilket hittills har varit en besvikelse. DCF-värderingen är inte heller tillräckligt mycket högre än den nuvarande aktiekursen, vilket indikerar en begränsad uppsida i värderingen. Sammantaget anser vi att aktien är rimligt värderad givet den osäkra verksamhetsmiljön och att mer potential i aktien skulle kräva en snabbare än väntad försäljningstillväxt och en minskning av oron för handelskrig.
H&M
Hennes & Mauritz är en detaljhandelskedja. Utbudet består av kläder, skor och accessoarer. Inom koncernen återfinns även varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday samt Other Stories. Idag driver bolaget även affärsverksamhet inom heminredning under märket H&M Home. Verksamhet innehas inom samtliga globala regioner. Bolaget grundades ursprungligen 1947 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
Read more on company pageKey Estimate Figures09/04
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 234 478,0 | 238 133,0 | 249 325,0 |
tillväxt-% | −0,7 % | 1,6 % | 4,7 % |
EBIT (adj.) | 17 505,0 | 16 440,2 | 20 218,1 |
EBIT-% | 7,5 % | 6,9 % | 8,1 % |
EPS (adj.) | 7,33 | 6,85 | 8,81 |
Utdelning | 6,80 | 7,50 | 8,50 |
Direktavkastning | 4,5 % | 5,4 % | 6,1 % |
P/E (just.) | 20,5 | 20,4 | 15,8 |
EV/EBITDA | 7,7 | 7,6 | 6,8 |
