Fiskars: Motvind från tullar

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 09.04.2025 kl. 07:00 CEST. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
USA är Fiskars största marknad, och tullar har en negativ inverkan på den. Vi har sänkt våra prognoser med 5–10% och vår riktkurs till 13,5 EUR (tidigare 15 EUR). Vi upprepar vår Minska-rekommendation.
USA är Fiskars största marknad och tullar har tydliga negativa effekter
USA står för cirka 30% av Fiskarskoncernens omsättning och ungefär hälften av Fiskarssegments omsättning, medan USA står för en mycket mindre andel (cirka 10%) i Vita-segmentet. Varumärket Gerber produceras lokalt i USA och står för cirka 8% av Fiskarskoncernens totala omsättning. Resten av produkterna som säljs i USA importeras från andra länder och är därför sårbara för tullar. På koncernnivå tillverkas ungefär hälften av produkterna av bolaget självt, och för segmentet Fiskars sker tillverkningen inom EU. Inom Vita-segmentet har bolaget stora fabriker inte bara i Europa utan även i Asien. Hälften av produkterna tillverkas av underleverantörer, där Kina, Vietnam och Thailand är de största leverantörerna. Kina är ett viktigt land och står för cirka 15% av koncernens totala inköp (inklusive underleverantörer och egen tillverkning).
Om tullarna implementeras som planerat förväntar vi oss att de negativa effekterna på Fiskars kommer att märkas under andra halvåret. Våra prognoser förutsätter att tullarna kommer att finnas kvar, men inte i den fulla utsträckning som aviserats. Vi estimerar att bolaget inte fullt ut kommer att kunna kompensera för de ökade kostnaderna med höjda priser, vilket innebär att marginalen kommer att urholkas. Dessutom, med tullar som pressar upp priserna, kommer efterfrågan sannolikt att försvagas, åtminstone i USA och möjligen på andra håll, beroende på omfattningen av handelskriget. Fiskars konkurrenter befinner sig till stor del i samma situation, vilket bör leda till gradvisa prisökningar. Vi tror dock att svagare efterfrågan och kostnadsökningar på grund av tullar kommer att fortsätta att påverka Fiskars resultat under de kommande åren. På grund av dessa effekter har vi sänkt våra vinstestimat för 2025-27 med 5-10%. Situationen gällande tullar kan snabbt förändras, och vissa av deras effekter är fortfarande oklara. Vi kommer naturligtvis att revidera våra estimat om och när ny information blir tillgänglig.
Prognosen för innevarande år är fortfarande i linje med guidningen
För i år är Fiskars guidning att just. rörelseresultat väntas öka (från 111,4 MEUR). Redan före de senaste nyheterna om tullar hade Fiskars sagt att verksamhetsmiljön väntas förbli utmanande, och bolaget verkade inte heller förvänta sig något betydande stöd från omsättningstillväxt i år. Resultatet är drivet av den förväntade förbättringen av bruttomarginalen och besparingar från organisationsförändringar och andra effektivitetsåtgärder. Å andra sidan meddelade bolaget att det kommer att investera betydligt i "efterfrågeskapande" i år, såsom ökad marknadsföring. Detta begränsar naturligtvis vinstförbättringen, eftersom effekterna av investeringen delvis kommer först på längre sikt, om de kommer alls. I en försämrad marknadsmiljö förväntar vi oss inte att volymerna kommer att öka trots dessa investeringar, och även besparingarna från effektivitetsförbättringar kommer till stor del att absorberas av motverkande tullar och andra stigande kostnader. Som vi ser det har året börjat relativt trögt och vi förväntar oss att Q1-omsättningen och just. EBIT väntas vara ungefär i linje med jämförelseperioden.
Värderingen är inte attraktiv
Fiskars värderingsmultiplar för 2025 (t.ex. P/E 16x) är över våra acceptabla multiplar och endast inom dem för prognosen för 2026. Därmed anser vi att aktiens förväntade avkastning huvudsakligen består av utdelningsintäkter och är dämpad trots utsikterna för vinsttillväxt de närmaste åren. Prognoser för vinsttillväxt de kommande åren skulle kräva volymtillväxt och därmed förbättrad lönsamhet, vilket verkar alltmer osäkert i det nuvarande ekonomiska klimatet.
Fiskars
Fiskars är en tillverkare av produkter för hem och hushåll. Produktportföljen är bred och består exempelvis av saxar, trädgårds- och matverktyg, samt övriga produkter för hem och trädgård. Verksamhet innehas på global nivå där produkterna säljs under diverse egna varumärken. Störst verksamhet återfinns inom den europeiska marknaden. Huvudkontoret ligger i Helsingfors.
Read more on company pageKey Estimate Figures09/04
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 1 157,1 | 1 170,8 | 1 218,1 |
tillväxt-% | 2,4 % | 1,2 % | 4,0 % |
EBIT (adj.) | 111,5 | 115,2 | 128,6 |
EBIT-% | 9,6 % | 9,8 % | 10,6 % |
EPS (adj.) | 1,07 | 0,91 | 1,05 |
Utdelning | 0,84 | 0,85 | 0,87 |
Direktavkastning | 5,6 % | 5,7 % | 5,9 % |
P/E (just.) | 13,97 | 16,31 | 14,09 |
EV/EBITDA | 14,11 | 9,75 | 7,80 |
