Anora Omfattande Rapport: Tillväxten utmanande men kassaflödet stöttar upp

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 10.04.2025 kl. 07:27 CEST. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Vi förväntar oss att Anoras vinst gradvis kommer att förbättras under de kommande åren, men bolagets avkastning på kapital och tillväxtutsikter är mediokra. Vi upprepar vår Öka-rekommendation och höjer vår riktkurs till 3,5 EUR (tidigare 3,3) drivet av värdet av DCF-modellen.
Ledande producent och distributör av viner och spritdrycker i Norden
Anora föddes i september 2021 från finska Altia och norska Arcus, som båda var producenter, importörer och distributörer av sprit och viner. I juni 2022 förvärvade Anora det ledande danska vinföretaget Globus Wine. Anora är den största aktören på den nordiska marknaden för både vin och sprit. Bolaget har både egna varumärken och partnervarumärken som det distribuerar. Bolaget har stark expertis och en god marknadsandel i alkoholmonopolkedjorna i Finland, Sverige och Norge.
Vi anser att målen är utmanande
Marknaden för alkoholhaltiga drycker i Norden har historiskt sett varit mycket stabil. Anoras mål är att växa snabbare än marknaden på monopolmarknaderna och än snabbare på de internationella marknaderna med sina främsta varumärken. Nuvarande marknadsprognoser estimerar dock praktiskt taget noll tillväxt i Norden, och med en redan stark marknadsposition ser vi det som svårt att vinna betydande marknadsandelar på monopolmarknader, och det finns inga tydliga tecken på accelererande internationell tillväxt. Vi anser därför att utsikterna för organisk tillväxt för bolaget är måttliga. Bolaget siktar på en omsättningstillväxt på 3–5%, varav det mesta är organiskt. Vi anser att detta är ett utmanande mål och förväntar oss inte att Anora kommer att uppnå det organiskt. När det gäller lönsamhet siktar bolaget på en justerad EBITDA-marginal på cirka 16% år 2030. Även om målet ligger långt fram i tiden är nivån mycket hög, eftersom bolaget inte riktigt nådde målnivån ens under de exceptionellt bra covid-åren. Vi tror att den hållbara marginalen ligger runt 10-11%. Bolaget bytte VD för en månad sedan, då Kirsi Puntila, som tidigare var chef för Spirits-segmentet, tog över som VD för hela koncernen och ersatte Jacek Pastuszka, som hade varit ansvarig för bolaget i endast 1,5 år. Vi tror att bolaget kommer att utvärdera sin strategi och sina mål i år efter ledningsförändringen.
Vinstförbättring väntas men värdeskapande är svårt
Anoras guidning för i år är en justerad EBITDA på 70–75 MEUR. Anora förväntar sig att marknadsvolymerna förblir relativt oförändrade, men antar att de kommer att vinna marknadsandelar. Vi anser att Anoras antaganden är något optimistiska. I början av året har marknadsvolymerna fortsatt att minska. Vi noterar också att Anora har tvingats sänka sin guidning de senaste två åren eftersom marknadsutvecklingen har överraskat negativt, och vi ser en sänkning av guidningen som en risk även i år. Vårt justerade EBITDA-estimat ligger i nedre delen av guidningen på 70 MEUR. Vi gjorde inga prognosjusteringar på årsbasis i denna rapport, men sänkte våra estimat för Q1 något. Även om vi tror att Anora kan förbättra sin lönsamhet under de kommande åren, ser vi inte att de kommer att nå en betydligt högre vinstnivå än nuvarande siffror. Detta beror delvis på de tröga tillväxtutsikterna för alkoholmarknaden (och risken för ytterligare nedgång på marknaden) och, enligt vår åsikt, bolagets begränsade förmåga att väsentligt minska sina kostnader. Vi förväntar oss att Anoras avkastning på kapital kommer att ligga kvar på ungefär samma nivå som vårt avkastningskrav under de kommande åren, så vi förväntar oss inte att bolaget kommer att skapa värde.
Kassaflöde och utdelning ger en tillräcklig förväntad avkastning
Anoras P/E för 2025 på ~11x är i linje med våra acceptabla multiplar. Anoras förväntade avkastning vid nuvarande värdering är högre än vår avkastningskrav, drivet av utdelning och vinsttillväxt. Utdelningen spelar en betydande roll och den når ensam nästan upp till vår avkastningskrav. En blygsam tillväxtprofil och avkastning på kapital försvagar dock risk/reward-förhållandet. Vår DCF-modell indikerar ett värde på 3,6 EUR per aktie.
Anora Group
Anora Group är en producent av alkoholhaltiga drycker. Produktportföljen består av vin och sprit som marknadsförs under olika varumärken. Störst verksamhet återfinns i Norden och Baltikum, samt så exporteras bolagets produkter till återförsäljare inom Europa och Nordamerika. Bolaget kom till via en sammanslagning av Altia och Arcus under 2021 och har sitt huvudkontor i Helsingfors.
Read more on company pageKey Estimate Figures10/04
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 692,0 | 688,0 | 701,8 |
tillväxt-% | −4,7 % | −0,6 % | 2,0 % |
EBIT (adj.) | 42,1 | 43,6 | 49,3 |
EBIT-% | 6,1 % | 6,3 % | 7,0 % |
EPS (adj.) | 0,27 | 0,30 | 0,39 |
Utdelning | 0,22 | 0,22 | 0,25 |
Direktavkastning | 7,9 % | 7,0 % | 8,0 % |
P/E (just.) | 10,4 | 10,4 | 8,0 |
EV/EBITDA | 4,9 | 4,6 | 4,1 |