Telia Company initierar ett förändringsprogram med målet att nå årliga besparingar om minst SEK 2,6 miljarder
· Program för att förbättra kundfokus genom att stärka landsenheter med ytterligare resurser för snabbare beslutsfattande och förbättrat kommersiell genomförande, samtidigt som lager av organisatorisk komplexitet reduceras
- Med förbehåll för fackliga förhandlingar avser Telia att minska sin personalstyrka med 3 000* positioner under 2024, vilket påverkar alla enheter inom Telia, med proportionellt större påverkan på koncern- och gemensamma funktioner och proportionellt mindre påverkan på landsenheter
- Programmet förväntas resultera i omstruktureringskostnader om cirka SEK 1,4 miljarder under andra halvåret 2024, med förväntade årliga besparingar på minst SEK 2,6 miljarder
- Beräknade omstruktureringskostnader förväntas inte påverka Telias finansiella utsikter för 2024
Telia Company meddelar idag att bolaget inleder ett förändringsprogram som syftar till att förenkla dess verksamhet genom att implementera en ny verksamhetsmodell med strömlinjeformade processer och förbättrade arbetssätt, vilket kommer att leda till en mer kundfokuserad organisation, samtidigt som bolagets kostnadsbas justeras genom en planerad minskning av 3 000* positioner under 2024. Även om Telia redan har starka positioner på sina marknader ser bolaget möjligheter att ytterligare öka sin effektivitet och förenkla sin struktur för att bli snabbare i beslutsfattande och kommersiellt genomförande, och med fokus på att säkerställa att dess medarbetare blir alltmer engagerade med tydliga ansvarsområden och med möjlighet att påverka verksamheten. Genom programmet avser Telia efter att maximera värdet av sin nätinfrastruktur och sina tjänsteerbjudanden för att upprätthålla tillväxt, öka effektiviteten och lönsamheten, och förbättra sin förmåga att betjäna sina kunder och de samhällen där bolaget verkar.
Som en del av programmet planerar Telia att strömlinjeforma och omforma sin organisationsstruktur för att förse sina landsenheter med ytterligare resurser som överförs från de nuvarande organisationerna Common Products & Services (CPS) och Group Strategy & Commercial (GSC). Genom att decentralisera och flytta en del av kompetensen från gemensamma enheter till landsenheter, kommer de senare att bättre kunna betjäna kunderna och tillvarata tillväxt utifrån lokala marknadsbehov, samtidigt som organisatoriska överlapp tas bort och gränssnitten i den dagliga verksamheten förenklas. Efter den avsedda kompetensöverföringen till landsenheter, skulle den återstående delen av den gemensamma teknik- och produktenheten behålla expertis inom IT, nätverk och produktledning, vilket möjliggör för Telia att fortsätta dra nytta av stordriftsfördelar där det är relevant.
Patrik Hofbauer, Telia Companys VD och koncernchef, säger: "Det här är ett tufft beslut, men ett som är nödvändigt för att säkerställa Telias långsiktiga framgångar. Tillsammans med styrelsen och min ledningsgrupp är vi inställda på att ta bort hinder för exekvering och att minska lager av komplexitet i organisationen så att vi bättre kan betjäna våra kunder. Jag ser framför mig att förändringsprogrammet inte bara kommer att resultera i ett bolag som är enklare och snabbare i beslutsfattande och kommersiellt genomförande, utan också hjälpa oss att växa vår verksamhet och generera tillräckligt med kassaflöde så att vi kan göra nödvändiga investeringar och täcka vår utdelning, då vi står fast vid vår utdelningspolicy. Medan vi kommer att stödja de kollegor som så småningom kommer att lämna Telia, kommer vi också att göra det här bolaget till en bättre arbetsplats för de medarbetare som fortsätter att arbeta här."
Programmet förväntas resultera i omstruktureringskostnader om SEK 1,4 miljarder under andra halvåret 2024, med förväntade årliga besparingar om minst SEK 2,6 miljarder. De uppskattade omstruktureringskostnaderna förväntas inte påverka Telias finansiella utsikter för helåret 2024, vilka avser tjänstetillväxt, tillväxt för justerad EBITDA, CAPEX exklusive kostnader för licenser och frekvenser och nyttjanderättstillgångar, samt den strukturella delen av det operationella fria kassaflödet.
Samtliga planerade förändringar är föremål för sedvanliga fackförhandlingar och Telia kommer att tillhandahålla mer information om de tilltänkta personalminskningarna så snart de fackliga förhandlingarna är avslutade.
* Vid beräkningen av den avsedda personalminskningen på 3 000 positioner, inklusive både anställda och resurskonsulter, användes den 31 december 2023 som baslinje, då företaget hade cirka 18 000 anställda och 1 370 resurskonsulter. Hittills i år har företaget minskat sin personalstyrka med 455 positioner och siktar på att genomföra de återstående minskningarna till den 1 december 2024.
Avsedd påverkan per marknad från tilltänkta personalminskningar (samtliga enheter inkluderade):
Marknad Baslinje - antal positioner Avsedd påverkan på antal
per 31 dec. 2023 (ungefär) positioner vid 31 dec. 2024
(ungefär)
Sverige 8 500 1 400
Finland 4 000 635
Norge 2 170 245
Litauen 2 900 400
Estland 1 550 160
Övrigt** 250 160
Totalt 19 370 3 000
** Andra länder där Telia har resurskonsulter och/eller medarbetare
Denna information är sådan information som Telia Company AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 september 2024 klockan 07.30 CET.
INFORMATION TILL REDAKTIONEN
För mer information, kontakta Tobias Gyhlénius, Telias Companys pressavdelning på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum (https://www.teliacompany.com/sv/nyhetsrum) och följ oss på LinkedIn (https://www.linkedin.com/company/teliacompany) och X (https://twitter.com/i/flow/login?redirect_after_login=%2FTeliacompany). Besök vår mediabank (https://www.teliacompany.com/en/category/media-bank) för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar.
OM TELIA
Telia Company (STO: TELIA) är en ledande nordisk och baltisk telekomoperatör och ett nordiskt mediehus. Vi förser konsumenter, företag och offentliga verksamheter med kritisk digital infrastruktur, informations- och kommunikationstjänster, samt underhållning. Våra duktiga kollegor möter varje dag miljontals kunder i en av världens mest uppkopplade regioner. Vi är navet i det digitala ekosystemet och tillhandahåller 25 miljoner mobil-, bredband- och TV-abonnemang som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att hålla kontakten med allt som är viktigt 24/7/365. Läs mer på www.teliacompany.com/sv
Framtidsinriktade uttalanden
Uttalanden i pressreleasen avseende framtida förhållanden och händelser, inklusive framtida utveckling och uttalanden om trender, är framtidsinriktade uttalanden. Till sin natur är sådana framtidsinriktade uttalanden osäkra och innefattar risk eftersom de hänför sig till eller är beroende av framtida förhållanden som ännu inte inträffat. Det kan inte garanteras att framtida resultat inte kommer att avvika väsentligt från de angivna eller förutskickade beroende på ett flertal faktorer, varav många är utanför företagets kontroll.