Railway Metrics and Dynamics Sweden: Ramavtal undertecknat med HVLE
Railway Metrics & Dynamics (RMD) och tyska järnvägsoperatören Havelländische Eisenbahn AG (HVLE) har ingått ett ramavtal som syftar till att utrusta HVLE:s godsvagnsflotta med RMD:s avancerade AI och Machine Learning-baserade "system av system".
Om HVLE
HVLE är ett privat tyskt järnvägsföretag, grundat 1892, med säte i Wustermark i Tyskland. Bolaget inriktar sig i första hand på specialiserade godstransporter, främst kalk och spannmål. Verksamheten innefattar även både privat och offentlig järnvägsinfrastruktur, samt underhåll och reparation av lok och godsvagnar.
HVLE har en tradition av att anamma nya lösningar och driva utvecklingen framåt. 2010 utvecklade de till exempel en optimerad bulkvagn med pneumatisk lossning. Företaget var även involverat i utvecklingen av hybridloket EuroDUAL BR 159, som godkändes för drift 2020.
Digitaliseringen en central fråga inom järnvägsindustrin och HVLE har nu tecknat ramavtal med RMD för att kunna ta nästa steg.
- 247 anställda
- 52 lok
- 855 godsvagnar
- Över 130 års erfarenhet
Första steget mot digitalisering
RMD:s lösningar och produkter ligger i yttersta framkant. Systemet tolkar och analyserar data från PMU-sensorer (Performance Monitoring Units) som sitter utplacerade på lok och vagnar. Sensorerna kan konfigureras för att känna igen alla typer av avvikelser, både på lok och vagnar, men också på infrastruktur så som räls, spårväxlar eller kontaktledning.
Datan samlas in och bearbetas av ett AI- och Machine Learning-baserat system
och visualiseras sedan i ett grafiskt gränssnitt, eller vid akuta fel i en app.
Allt sker i realtid.
HVLE utrustar till en början 3 vagnar med 6 stycken sensorer (1 per bogie) och fokuserar först och främst på hjulplattor och urspårningsdetektion. Man riktar alltså inledningsvis in sig på den ekonomiska vinsten i att kunna utföra planerat underhåll, samtidigt som man försäkrar sig om att minimera skador vid eventuella urspårningar.
Om testerna faller väl ut kommer PMU-sensorerna att användas även för övervakning av spår.
Preliminära uppskattningar av volym
Ramavtalet garanterar inte några försäljningsvolymer, utan reglerar bara formerna för samarbetet och eventuella framtida inköp. Det täcker både RMD:s backkamera, PMU:er och det AI- och Machine Learning-baserade systemet.
Backkameran levereras till HVLE under de kommande dagarna och testperioden pågår sedan fram till årsskiftet 2024/25. Efter en utvärdering av testet bedöms potentialen vara ungefär 20 enheter.
Nyheten om HVLE och backkameran hittar du här:
https://railwaymetrics.com/agreement-with-hvle/
Testperioden för systemet och PMU:erna inleds förhoppningsvis redan i oktober 2024, då tre vagnar ska ha utrustats med 6 stycken PMU:er. Om testerna faller väl ut kan upp till 250 vagnar komma att utrustas med dessa sensorer.
Med en sensor per bogie skulle antalet kunna uppgå till 500 PMU:er.
Vad händer härnäst?
Backkameran levereras för test nästa vecka. De första PMU:erna ska levereras och installeras i början av oktober. Efter en konfigurering av systemet och en introduktionsutbildning av RMD inleds testerna som sedan pågår året ut.