Railway Metrics and Dynamics Sweden: CFL cargo Sverige testar RMD:s backkamera
Railway Metrics and Dynamics (RMD) kamerasystem väcker stort intresse.
I dagarna tecknade CFL cargo Sverige avtal med RMD om att testa och utvärdera "kamerasystemet för digital uppsikt", alltså RMD:s backkamera. Testerna beräknas pågå mellan november 2024 till och med april 2025.
CFL cargo Sverige, med huvudkontor i Nässjö, är ett dotterbolag till CFL SA. Företaget ansvarar för dragning av godståg på den svenska inhemska marknaden, särskilt mellan Göteborgs hamn och regionerna i Centrala och Norra Sverige.
Backkameran effektiviserar verksamheten
Nu vill CFL cargo Sverge testa RMD:s backkamera för att utvärdera hur den eliminerar riskfyllda arbeten med växlingspersonal på fotstegen vid backning, men också hur den kan effektivisera själva arbetet.
- Säkerhet prioriteras av alla och förbudet mot att stå på fotsteg vid backning är bra. Men det finns också rent ekonomiska fördelar med snabbare, effektivare och mindre personalkrävande växlingsarbete, säger Jan Lindqvist, VD för RMD.
Stort intresse för backkameran
Intresset för RMD:s backkamera fortsätter att vara stort, och på senare tid har flera nya internationella kunder hört av sig.
- Vi får in väldigt många förfrågningar om Proof-of-Concepts just nu, både från andra nordiska länder, Sydamerika och Australien. Det är mycket glädjande att de ekonomiska fördelar som kamerasystemet ger väcker så stort intresse, avslutar Jan Lindqvist.
CFL cargo Sverige har systerföretag i Frankrike, Belgien och Tyskland.
CFL SA hade förra året 1 200 anställda och omsatte 2,6 miljarder kronor.
I Sverige kör företaget för närvarande flera containerpendlar - bland annat tåg mellan Göteborg och Insjön, Jönköping, Nässjö, Hallsberg, Avesta Krylbo, Gävle, och Karlshamn. De har även tågtrafik till och från Helsingborg.