Probi: Q3 2024: Konkreta förbättringar i verksamheten
- Nettoomsättningen uppgick till 143,7 MSEK, motsvarande en minskning med 7,9 % jämfört med föregående år (-5,1 % valutajusterat).
- EBITDA-marginalen uppgick till 20,1 %, motsvarande en ökning med 2,0 %-enheter jämfört med föregående år.
- Probi har framgångsrikt implementerat ett nytt globalt ERP-system, som ökar effektiviteten i bolagets affärsfunktioner.
- En ny studie visar att konsumtion av Probis egenutvecklade probiotiska stam HEAL9[®] kan fungera som en potentiell terapeutisk metod för att motverka kognitiv försämring och Alzheimers.
- I september meddelade Blis Technologies Limited (BLIS) till börsen (NZX) att en nyckelkund till BLIS otillbörligt har lämnat in en patentansökan för sina BLIS K12™- och M18™-fermenteringsprocesser och därigenom avslöjat konfidentiell information på ett otillbörligt sätt. På kort sikt förväntas det inte att omständigheterna väsentligt kommer att påverka Probis distribution och tillverkning av BLIS-stammar. I dagsläget är det inte möjligt att göra någon bedömning av eventuell framtida långsiktig påverkan.
- Probis banbrytande lösning Probi Sense, som är inriktad på kognitiv funktion och mentalt välmående, lanserades kommersiellt i Norden.
- Probi inledde ett forskningssamarbete med Global BHP BrainTrust och FINGERS Brain Health Institute i syfte att minska risken för demens hos kvinnor.
VD kommenterar
Konkreta förbättringar i verksamheten
Tredje kvartalet präglades av regionala variationer där vissa marknader presterade enligt förväntan medan andra mötte utmaningar. I Americas noterade vi en något minskad försäljning, medan utvecklingen i EMEA var stabil. I APAC, vår minsta men mest lovande tillväxtmarknad, levde utvecklingen inte upp till våra förväntningar, i huvudsak på grund av försämrade makroekonomiska förhållanden i Kina. När vi ser på bolagets totala försäljningsutveckling hittills i år ligger vi för närvarande i linje med fjolårets resultat.
Trots avmattningen i Kina fortsätter vi interaktionen med befintliga och nya potentiella kunder i Asien och förbereder oss för bättre marknadsförutsättningar, då cyklerna för produktimplementering i vår bransch är relativt långa. I september arrangerade vi en framgångsrik kundworkshop i Bangkok, med en mängd deltagare från APAC-regionen. Vi ställde även ut på Vitafoods Asia-mässan, som är en idealisk plattform för att visa upp våra senaste produktinnovationer.
Initiativ som driver försäljningstillväxt är fortsatt vårt främsta fokus, tillsammans med fortlöpande operativa förändringar för att öka effektiviteten. Genom att effektivisera processer och optimera vår resursanvändning strävar vi inte bara efter ökade intäkter och förbättrade marginaler, utan vi avser också att skapa en mer flexibel och robust organisation. Våra optimeringsinsatser i USA:s interna- och produktionsrelaterade processer under det senaste året har nu börjat ge påtagliga resultat. Sammantaget fortsätter vi att göra viktiga framsteg i vårt arbete med att omvandla och förädla Probi - genom att förstärka vår operativa förmåga, expandera och förnya vår marknadsnärvaro samt bygga en mer kundorienterad organisation som skapar State of the art biotiska lösningar.
En del av vårt strategiska förändringsarbete innefattar en ny varumärkesprofil och i det nordiska B2C-segmentet har vi redan börjat lansera uppdaterade produkter som nu finns tillgängliga via apotek. Detta inkluderar även den nyligen kommersiella lanseringen av vår banbrytande lösning för förbättrad kognitiv funktion och mentalt välbefinnande, Probi[®] Sense.
Det gångna året har varit en viktig period av intern förändring med målet att frigöra bolagets potential och generera mer värde till våra kunder och intressenter. Och även om vi är stolta över de framsteg som hittills gjorts inser vi att resan fortsätter och att det går att åstadkomma ännu mer i denna omställning. Vi är fast beslutna att hålla en stabil kurs med fokus på långsiktig tillväxt och hållbar framgång där vi gör det möjligt för Probi att blomstra och ta vara på nya möjligheter där de uppstår.
Anita Johansen
CEO
Inbjudan till telefonkonferens
Probis delårsrapport för tredje kvartalet 2024 offentliggjordes den 22 oktober 2024 klockan 8.00. Samma dag klockan 10.00 hålls en webcast med Anita Johansen, VD och Per Lindblad, CFO, som presenterar rapporten. Webcasten nås via följande länk: https://ir.financialhearings.com/probi-q3-report-2024.
Presentationen finns tillgänglig på www.probi.com och www.financialhearings.com.
Kontakt
Anita Johansen, VD, Telefon: +46 (0)72-399 48 21, E-mail: anita.johansen@probi.com
Per Lindblad, CFO, Telefon: +46 (0)73-851 29 60, E-mail: per.lindblad@probi.com
Denna information är sådan information som Probi AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom VDs och CFOs försorg, för offentliggörande den 22 oktober, 2024 kl. 08:00 CET.