Pierce; Delårsrapport Januari - mars 2024
Stark förbättring
Januari - mars 2024
- Nettoomsättningen ökade med 3% till 356 (345) MSEK.
- Rörelseresultatet (EBIT) var 7 (-21) MSEK. Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7 (-21) MSEK och den justerade rörelsemarginalen var 2,0% (-6,2%).
- Periodens kassaflöde var 57 (-33) MSEK och likviditeten vid periodens utgång var 278 (105) MSEK.
- Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var 0,32 (-0,14) SEK.
Jan-mar | Apr 2023- | Jan-dec | |||
MSEK (om ej annat anges) | 2024 | 2023 | mar 2024 | 2023 | |
Nettoomsättning | 356 | 345 | 1 548 | 1 537 | |
Tillväxt (%) | 3% | -18% | -3% | -8% | |
Tillväxt i lokala valutor (%) | 2% | -22% | -7% | -13% | |
Bruttoresultat | 162 | 137 | 632 | 607 | |
Resultat efter rörliga kostnader | 82 | 54 | 285 | 256 | |
Omkostnader | -59 | -61 | -265 | -267 | |
EBITDA | 23 | -7 | -6 | -36 | |
Rörelseresultat (EBIT) | 7 | -21 | -82 | -111 | |
Justerad EBITDA | 23 | -7 | 20 | -11 | |
Justerat rörelseresultat (EBIT) | 7 | -21 | -40 | -69 | |
Jämförelsestörande poster | 0 | 0 | -42 | -42 | |
Periodens resultat | 25 | -11 | -60 | -96 | |
Bruttomarginal (%) | 45,6% | 39,7% | 40,9% | 39,5% | |
Resultat efter rörliga kostnader (%) | 23,1% | 15,6% | 18,4% | 16,7% | |
Justerad EBITDA (%) | 6,5% | -2,2% | 1,3% | -0,7% | |
Justerad rörelsemarginal (EBIT) (%) | 2,0% | -6,2% | -2,6% | -4,5% | |
Periodens kassaflöde | 57 | -33 | 181 | 91 | |
Nettoskuld (+) / Nettokassa (-) | -278 | -105 | -278 | -222 | |
Resultat per aktie före utspädning (SEK) | 0,32 | -0,14 | -0,75 | -1,21 | |
Resultat per aktie efter utspädning (SEK) | 0,32 | -0,14 | -0,75 | -1,21 |
Väsentliga händelser under rapportperioden
Emission av C-aktier
I mars 2024 gjorde Pierce Group AB (publ) en riktad emission av 950 000 C-aktier till Nordic Issuing AB för att säkerställa den prestationsrelaterade tilldelningen av aktier till deltagarna i incitamentsprogrammet LTIP 2023/2026.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Den 13 maj 2024 beslutade styrelsen att uppdatera bolagets långsiktiga finansiella mål avseende nettoomsättningstillväxt och justerad rörelsemarginal (EBIT) för att spegla de rådande omvärldsbetingelserna på den marknad där Pierce verkar. Kapitalstrukturmålet och utdelningspolicyn kvarstår oförändrade.
VD HAR ORDET
Första kvartalet visade vi en stark förbättring, trots att det är det säsongsmässigt tuffaste kvartalet under året för oss. Vårt justerade rörelseresultat uppgick till 7 MSEK, vilket är en betydande förbättring från föregående års -21 MSEK. Detta är ett resultat av att försäljningen ökade med 3 procent och att bruttomarginalen ökade med nästan 6 procent. Efter en långsam start ökade efterfrågan genom kvartalet. Vår marginalförstärkning var ett resultat av högre priser mot kunder och minskade infraktkostnader samt förändringar i avsättningar för överlager. Det justerade rörelseresultatet påverkades positivt av förändrad avsättning för överlager med 9 MSEK, vilket var ett resultat av att vi ökade fokus ytterligare på att sälja överlagret.
Vår likviditet är fortsatt robust med en kassa på 278 miljoner kronor vid utgången av det första kvartalet. Vi ser mycket positiva resultat på rörelsekapitalet från våra initiativ för att förbättra lagereffektiviteten och den nya verksamhetsmodellen, utöver effekten från våra förändrade antaganden för överlager. Vi förväntar oss dock något ökade lagernivåer framåt för att säkerställa produkttillgänglighet, hantera säsongsvariationer och att kapitalisera på framtida tillväxtmöjligheter.
Vi har framgångsrikt implementerat vår nya, förenklade verksamhetsmodell. Denna främjar ett ökat individuellt ansvar och engagemang, och vi tar nu snabbare beslut mer i linje med våra affärskrav. Pierce-teamet är kapabelt, kompetent och motiverat, vilket har varit helt avgörande för våra förbättringar hittills.
Vår förändringsresa är dock långt ifrån över. Vår vision är att bli den obestridliga ledande e-handlaren på den europeiska marknaden för utrustning, reservdelar och tillbehör till motorcyklister. För att förverkliga denna vision, som vi kallar Pierce 2.0, har vi identifierat sju strategiska pelare som vägleder vårt arbete.
- Att uppnå ett odiskutabelt ledarskap inom Offroadsegmentet och en lönsam tillväxt för Onroadsegmentet
- Att ha den högsta kundlojaliteten i branschen
- Att skapa en enkel "go-to-market"-approach
- Att vara bäst i branschen inom prissättning och inköp
- Att inneha egna marknadsledande “value-for-money"- varumärken
- En modern och skalbar IT-stack
- Att ha en slimmad och snabbrörlig organisation
Verklig förändring tar tid och 2024 är ett år av förändring. Förutom organisatoriska förbättringar genomför vi en omfattande översyn av vår tekniska infrastruktur. Vi bygger en modulär, molnbaserad teknikstack som består av de bästa systemen i klassen för att förbättra vår operativa kapacitet.
Genom initiativ för processförbättring och automatisering strävar vi efter att effektivisera arbetsflöden och eliminera icke-värdeskapande processteg. Därutöver undersöker vi integration av AI-lösningar för att ytterligare optimera vår verksamhet. Vi är vidare fast beslutna att konsolidera och bygga verkligt prisvärda egna varumärken, och vi är på väg att lansera vårt första lojalitetsprogram inom en snar framtid.
För att spegla de rådande omvärldsbetingelserna på den marknad där Pierce verkar har styrelsen sett över och beslutat att uppdatera bolagets finansiella mål på medellång till lång sikt avseende nettoomsättningstillväxt och justerad rörelsemarginal (EBIT).
Sammanfattningsvis står vi fast vid vår vision och våra strategiska mål.
På ett personligt plan är jag stolt och imponerad av den energi, kunskap, engagemang och driv som jag bevittnade när vi nyligen samlade hela företaget för en gemensam kick-off för Pierce 2.0.