Penser Access by Carnegie: VO2 Cap Holding: Fortsatt präglat av utsatt mediemarknad
Agencyutvecklingen överskuggar stark utveckling inom (D)OOH och AdTech
Intäkterna för Q1 minskade med 3% y/y och uppgick till 77 mkr (80 mkr). Segmenten (D)OOH (utomhusannonsering) och AdTech växte med 27% och 98%, vilket är starka siffror med hänsyn till den underliggande marknadsutvecklingen. Display och Agency minskade dock med 12% respektive 24%, vilket medför en negativ nettoeffekt för totala intäkter. Utvecklingen av Display och Agency präglas fortfarande av en tuff underliggande marknad med tuffa marknadsdata för februari, men även dotterbolaget Netrics omställning. Vi anser att tillväxten inom (D)OOH och AdTech var god, och att delar av Displayintäkterna visar god tillväxt (AdProfit & Leeads), samtidigt som vi bedömer att Agencyintäkterna sannolikt kommer att vara fortsatt belastade in i H2 i år.
Resultatpress drivet av sämre intäktsmix
Rörelseresultatet försvagades y/y till -3 mkr (0,6 mkr) och EBITDA till 3,4 mkr (5,9 mkr). Motsvarande EBITDA-marginal var 4,4% (7,5%). Rörelsekostnaderna växte ca 2% y/y, och återstående del av resultatpressen kom från försvagad bruttomarginal, vilket kommer av en sämre produktmix.
Viss fördröjning innan vi ser ljusning inom Agency
Vi förskjuter våra förväntningar på återkomsten inom Agency och delar av Displayintäkterna (Netric), vilket vi anser är viktiga faktorer för att tillväxten ska accelerera. Vi gör endast mindre justeringar av våra prognoser inom (D)OOH och AdTech. Vi väljer att addera en justeringsfaktor för tilläggsköpeskillingarna, för att reflektera vår bedömning av sannolikheten kring måluppfyllnaden för de förvärvade bolagen. Vi ser ett nytt motiverat värde om 4,0 – 5,0 kr per aktie (5 – 5,50 kr per aktie).
Läs den fullständiga analysen, publicerad 07-05-2024 kl. 07:31: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/05/07/vo220240503.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/