Penser Access & Future by Carnegie: Zwipe: Annonserar företrädesemission
Lägre kostnader förbättrar kassaflödet
Under kvartalet meddelades att en av de ledande digitala musikstreaming-bolagen testar Zwipes biometriska accesskort. Vidare testar en av de ledande USA-baserade sociala mediebolagen korten via Zwipes partner, som har mandat att implementera teknologin globalt. Fokus har nu skiftat från att bygga och expandera ett partner-nätverk till att sikta på potentiella slutanvändare. I Q3 var omsättningen NOK 0,4m, kassaflödet från rörelsen förbättrades till NOK -15m från NOK -27m i Q3’23. Kassan var NOK 10,5m i slutet av Q3’24.
Föreslår nyemission om upp till NOK 40m...
Zwipes styrelse föreslår en företrädesemission om upp till NOK 40m, givet godkännande av en extrastämma 3 december 2024. Medlen ska användas till att stärka balansräkningen samt att accelerera kommersialiseringen av biometriska accesskort. Tillsammans med ytterligare kostnadsbesparingar räknas medlen räcka genom 2025. Kostnaden per månad beräknas falla till NOK 2,6 framöver. Utspädningen för de som inte deltar i kapitalanskaffningen uppgår till 80% vid full teckning av emissionen. Prospektet kommer publiceras 5 december.
…för att accelerera kommersialiseringen av Zwipe Access
Intresset för Zwipes biometriska accesskort är fortsatt stort enligt bolaget och ledningen är övertygad om att intresset och antalet pågående tester kommer leda till kommersialisering i närtid. Att fokus har skiftat från utbyggnaden av ett partnernätverk till att hjälpa till att expandera antalet slutkunder ser vi som positivt.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 07-11-2024 kl. 10:26: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/11/07/zwipe_241107.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/