Norion Bank stärker sin position inom kreditkort genom förvärv
Norion Bank AB (”Norion Bank”) har ingått avtal om att förvärva DNB Sveriges kreditkortsportfölj och stärker således sin position på privatkundsmarknaden i Sverige. Norion Bank har idag, genom bankens privatsegment, cirka 24 000 utestående kreditkort och genom förvärvet utökas antalet kortkunder till totalt cirka 100 000. Utestående kreditvolym i den förvärvade portföljen förväntas uppgå till cirka 700 MSEK vid slutförandet av transaktionen. Den förvärvade kortverksamheten kompletterar dessutom Norion Banks nuvarande utbud med individuella, aktiva kortprogram som innebär tillgång till attraktiva partneraffärer med TUI Sverige AB, en av Sveriges största reseaktörer, och Wismo Automotive AB, generalagent till flertalet välkända bilmärken i Sverige.
– Vi är mycket glada över att presentera detta förvärv, som innebär ett strategiskt viktigt steg där vi stärker vår kortverksamhet avsevärt. Vidare kan vi leverera alltmer attraktiva lösningar till våra kunder, som får dra nytta av ett bredare utbud av tjänster. De nya partneraffärerna innebär ett nytt ben i Norion Banks privatkundsaffär och vi stärker dessutom vår förmåga att etablera ytterligare, attraktiva partneraffärer och samarbeten, säger Martin Nossman, VD, Norion Bank.
Förvärvet avses slutföras under första kvartalet 2025 och förväntas bidra positivt till Norion Banks lönsamhet från start.