Ngenic AB (publ) Bokslutskommuniké 2023
Ngenic publicerar helårsrapport för 2023
ÅRET 2023 (JANUARI - DECEMBER)
• Nettoomsättningen för året ökade med 164 % och uppgick till 69 837 kkr (26 465 kkr).
• Totala intäkter för året ökade med 158 % och uppgick till 72 905 kkr (28 310 kkr).
• Rörelseresultat före avskrivningar: -9 081 kkr (-17 834 kkr).
• Rörelseresultatet: -19 341 kkr (-25 497 kkr).
• Balansomslutning: 78 087 kkr (76 021 kkr).
• Nettokassaflöde: -10 022 kkr (-1 214 kkr).
• Resultat per aktie: -2,94 kr (-3,80 kr).
• Soliditet: 23 % (51 %).
FJÄRDE KVARTALET (OKTOBER - DECEMBER)
• Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 177 % och uppgick till 23 029 kkr (8 312 kkr).
• Totala intäkter för kvartalet ökade med 168 % och uppgick till 24 062 kkr (8 963 kkr).
• Rörelseresultat före avskrivningar: -2 893 kkr (-7 521 kkr).
• Rörelseresultatet: -5 596 kkr (-10 503 kkr).
• Likvidamedel vid periodens slut uppgick till 842 kkr (10 817 kkr).
• Resultat per aktie: -0,83 kr (-1,52 kr).
Uppgifter inom parantes avser motsvarande period föregående år.
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET
• Revolutionerande teknik kapar kostsamma effekttoppar hos storkök. Ngenic och Awareify introducerar en innovativ lösning som ändrar beteende och minskar energikostnader samt effekttoppar i storkök.
Rekordkvartal och rekordår, kraftig resultatförbättring under Q4 - Vägen mot lönsamhet utstakad
Även det fjärde kvartalet fortsätter som de tidigare kvartalen i år, med ytterligare ökad försäljning. Nettoomsättningen fjärde kvartalet steg med 177 % till 23 MSEK. Totala intäkter för helåret 2023 blev därmed 72,9 MSEK, en ökning med 158 % jämfört med 2022. Helåret 2023 har alltså levererat fyra kvartal med över 100 % tillväxt.
I siffrorna ingår engångsintäkter med 4,9 MSEK under Q4 som inte är resultatpåverkande. Dessa härrör från byte av underleverantörer efter det arbete som bl.a. kostnadsfördes under Q2-2023. Även utan dessa intäkter inräknade är fjärde kvartalets omsättning den högsta i bolagets historia.
EBITDA under Q4 förbättrades kraftigt och landar på -2,9 MSEK (-7,5 MSEK). För helåret 2023 har vi en resultatförbättring på EBITDA med en halverad förlust (-9,1 MSEK) jämfört med 2022 (-17,9 MSEK). Vi ser också att bruttomarginalerna, exklusive engångsintäkterna samt engångskostnader bibehålls och ligger fortsatt på 49 % både under kvartalet och på helår.
Periodens resultat och jämförelsetal påverkas av förändrad bedömning av avskrivningstid som genomfördes under början av 2023, vilket har medfört att avskrivningstakten har ökat, jämfört med samma period föregående år. I jämförelse med 2022 har de förändrade avskrivningarna belastat 2023 års resultat med 1,3 MSEK, vilket på sikt kommer ge ett lägre avskrivningsbehov.
Även detta kvartal är det fysiska produkter som står för den största omsättningsökningen, men vi ser att tillväxttakten även på återkommande intäkter ökar till 24 % under Q4 (15 % i Q3). Allt större andel av försäljningen medför återkommande intäkter, vilket är ett kvitto på det långsiktiga strategiska arbetet vi gör för att öka andelen återkommande intäkter.
Intäktsfördelning Jan-Dec 2023 | |
Service & Tjänster | 8 % |
Abonnemang | 8 % |
Produkter | 84 % |
Fokusering på styrtjänster och fortsatt kostnadseffektivisering
Under fjärde kvartalet har vi vidtagit åtgärder för att fokusera arbetet på våra mest lönsamma produkter som vi också ser växer mest. Det är framför allt våra styrtjänster, Ngenic Tune, Tune Highrise och Airpatrol. Vi lanserade under kvartalet en ny version av Airpatrol för styrning av luft-luftvärmepumpar och Airconditioners. Förutom en kraftigt sänkt tillverkningskostnad ökar vi möjligheterna för avancerade styrtjänster även för dessa mindre värmepumpar, vilket är unikt i det produktsegmentet. Det är också av strategisk betydelse då vi ökar styrbar effekt även sommartid, då uppvärmningsbehovet är minimalt, samt förbereder för en större marknad i Europa, där luft-luft-värmepumpar och Airconditioners är mycket vanligare.
Vi fortsätter arbetet med kostnadseffektivisering över hela kedjan, vilket kommer att få full effekt under 2024. Vi inriktar verksamheten på tillväxt mot lönsamhet och fokuserar försäljningsarbetet på våra mest lönsamma produkter. Vi ser också idag att i stort sett alla begränsningar i försörjningsleden är bortarbetade.
”Energimarknaden är i stark förändring, och vi är med och leder den förändringen, för kundernas, samhällets och klimatets bästa.”
Fortsatt hög volatilitet på elmarknaden och höjda fjärrvärmepriser driver marknaden
Under fjärde kvartalet har priserna på energimarknaderna åter gått upp, och framför allt är volatiliteten hög. Det tjänar våra kunder med timpris på. En normal villakund sänker sitt inköpspris med 20-30 % under uppvärmningssäsongen med Ngenic Tune.
Vi ser, trots den extrema tillväxt av installationer vi hade under hösten 2022, en ökning av kundinstallationer under Q4. Dock är inte ökningen från förra vintern lika hög som under första halvåret, dvs innan energikrisen vilket är naturligt. De aviserade och nu genomförda prisökningarna på fjärrvärme ger ett fortsatt högt intresse för våra styrprodukter för fjärrvärme.
Speciellt är det installationer av styrsystemet Tune Highrise som ökar mest. Där ser vi att kunder som installerar Ngenic Tune och Tune Highrise i de allra flesta fallen kan behålla sin fjärrvärmekostnad tack vare energieffektiviseringen som båda systemen ger, trots prisökningarna. Dessutom till en förbättrad inomhuskomfort.
Våra digitala produkter ger ökade insikter för andra åtgärder
När vi utvärderar våra tjänster tillsammans med våra kunder kan vi konstatera att insikterna som de digitala tjänsterna ger sekundära effekter som leder till ytterligare besparingar i fastigheterna. På sittande möten har investeringsbeslut fattats då det blivit så uppenbara att fastighetsförvaltare och fastighetsägare inser att vänta med åtgärd kostar mer pengar än åtgärden i sig. Det är en styrka som vi kommer att utveckla vidare i tätt samarbete med våra kunder.
Samtidigt är vår koppling till energimarknaderna en unik position Ngenic besitter och kommer att fortsätta utveckla som tjänsteerbjudanden, både till fastighetsägare och energibolag. Vi är den digitala länken i det samarbetet. I dagsläget har energimarknaden mycket fokus på batterier, och frekvensmarknaderna. Just nu sker dock tillväxten på andra marknader som därmed kommer att vara både mer attraktiva och omsättningsmässigt större. På dessa marknader har dessutom värmepumpar en mycket konkurrenskraftig pris/prestanda. Det är en idag helt oexploaterad marknad som vi ser som nästa fas i Ngenics tillväxtresa.
Björn Berg
VD, Ngenic AB
Helårsrapporten i sin helhet finns att hämta på: https://ngenic.se/foretag/investor-relations/