Nepa förlorar stort brand tracking-kontrakt
Nepa meddelar att Sveriges och en av världens största mode- och designföretag, en långvarig kund och företagets största konto, efter en formell anbudsprocess har valt att byta global brand tracking-leverantör. Det nuvarande avtalet är värt cirka 16,5 MSEK i årliga återkommande intäkter (ARR) med en bruttomarginal om cirka 55%, och löper ut under mitten av Q1 2025. Nepa kommer omgående att initiera och implementera kostnadsbesparande åtgärder för att minska den negativa finansiella resultatpåverkan under nästa år.
”Vi uppskattar den långvariga relation vi har byggt med kunden. Nepa har varit deras trackingleverantör i över ett decennium, och efter vissa interna omorganiseringar på deras sida ville de ha en nystart, vilket är lättare att uppnå med en ny leverantör. Även om vi är besvikna över deras beslut, respekterar vi deras val och är fortsatt engagerade i att leverera våra övriga insiktstjänster till dem. På kort sikt kommer fokus ligga på att minimera den negativa finansiella påverkan och genomföra nödvändiga kostnadsbesparingar, samtidigt som vi behåller positivt momentum inom försäljning och marknadsföring. Vi är fast beslutsamma om vår strategiska riktning och vår förmåga att snabbt anpassa oss till denna utmanande situation”, säger Anders Dahl, VD.