MGI - Media and Games Invest SE: Re-branding till 'Verve' planerad med förbehåll för godkännande av årsstämman 2024 - markerar framgångsrik omvandling till ett snabbväxande digitalt mediabolag
MGI - Media and Games Invest SE: Re-branding till 'Verve' planerad med förbehåll för godkännande av årsstämman 2024 - markerar framgångsrik omvandling till ett snabbväxande digitalt mediabolag MGI - Media and Games Invest SE: Re-branding till "Verve" planerad med förbehåll för godkännande av årsstämman 2024 - markerar framgångsrik omvandling till ett snabbväxande digitalt mediabolag
14 maj 2024 (08:30 CEST) - MGI - Media and Games Invest SE ("MGI" eller "Bolaget", ISIN: SE0018538068; ticker M8G; Nasdaq First North Premier Growth Market och Scale Segment Frankfurt Stock Exchange) meddelar att bolaget kommer byta namn till Verve. Namnbytet markerar det framgångsrika slutförandet av MGI:s omvandling till ett ledande digitalt mediabolag. Verve är en ledande AI-driven mjukvaruplattform för annonsering som levererar effektiva lösningar för varumärken, byråer och medieleverantörer. Som ett snabbväxande integrerat mediabolag är det nu ett logiskt nästa steg att börja agera under det gemensamma varumärket "Verve", med ett tydligt uppdrag och en tydlig färdplan. Bolaget är nu ett perfekt positionerat och framtidsinriktat integrerat mediebolag med en stark tvåsiffrig årlig intäkts- och EBITDA-tillväxtpotential under de kommande åren. Ledningen betonar att den starka utvecklingen under de senaste månaderna bara är början på en kontinuerlig tillväxtresa - som inte bara stöds av en positiv annonscykel utan också av en växande kundbas och en värdeskapande teknologi.
Förutsatt aktieägarnas godkännande vid årsstämman den 13 juni 2024 kommer bolaget att börja använda Verve som varumärke och formellt registrera sig som Verve Group SE.
Remco Westermann, VD för MGI, kommenterade: "Vårt nya varumärke, Verve, representerar vår framgångsrika omvandling till ett mediabolag. Vi har byggt en AI-baserad plattform för att perfekt matcha efterfrågan och utbud av media, snabbt utökat vår kundbas, ökat kostnadseffektiviteten, fokuserat teamen på tillväxt och utvecklat nya produkter för att uppnå en konsekvent tvåsiffrig tillväxt. Verve är ett bolaget med ett tydligt fokus på tillväxt. Vi kommer att fortsätta att fullfölja vårt uppdrag "Let's Make Media Better" under det gemensamma varumärket "Verve". Vi möjliggör bättre resultat med ansvarsfulla annonslösningar i nya kanaler genom att fokusera på innovativa, databaserade och AI-drivna lösningar för målgruppsanpassning och strategiska partnerskap. Omprofileringen kommer att stödja och gå hand i hand med vårt mål att också kraftigt utöka våra direkta partnerskap med varumärken och byråer, samtidigt som vi ytterligare förbättrar vår redan starka utbudssida, vilket gör det möjligt för företaget att fortsätta leverera stark tvåsiffrig tillväxt under de kommande åren."
Slutföra omvandlingen till ett mediebolag och komma närmare annonsörer och byråer
Under de senaste åren har MGI strategiskt skiftat fokus mot att bli ett integrerat digitalt mediebolag, som driver en snabbväxande och lönsam plattform för ad-software som matchar global annonsörsefterfrågan mot utgivarnas annonsutbud, samtidigt som man har en stor konkurrensfördel genom data och AI. En re-branding är ett naturligt nästa steg i denna omvandling. Mot bakgrund av att reklamverksamheten redan använder varumärket Verve Group är det naturligt att nu introducera varumärket Verve för hela bolaget, vilket understryker bolagets nuvarande liksom framtida fokus.
Genom att förena sin varumärkesidentitet strävar MGI efter att effektivisera sin positionering och sitt produktutbud och presentera ett gemensamt varumärke för kunder, partners och kapitalmarknaderna. MGIs dotterbolag vilka sysslar med gaming, och som supporterar medieverksamheten med sin unika ad-inventory, data och testmiljöer, kommer att fortsätta verka under sina egna varumärken. Re-brandingen till ett gemensamt varumärke förväntas ha positiva effekter på skalning och intäktstillväxt till följd av en bättre och enklare varumärkesigenkänning och positionering, samt positiva effekter på kostnadssidan på grund av att man inte behöver stödja flera varumärken.
"Making Media Better" genom att möjliggöra bättre resultat med ansvarsfulla reklamlösningar
Med det föreslagna namnbytet bekräftar på nytt MGIs devis om "Let's Make Media Better". Mot bakgrund av att reklammarknaden idag är mycket fragmenterad, med några mycket stora, inte särskilt transparenta, aktörer och flera mindre specialiserade aktörer, är digital reklam oftast inte särskilt effektiv. Bolagets devis understryker bolagets vilja att förbättra medielandskapet för reklam genom innovativa och AI-drivna reklamlösningar i kombination med strategiska partnerskap med annonsörer, byråer, publicister och andra aktörer i ekosystemet för reklam.
Bolagets fokus ligger på att skapa bättre resultat för annonsörer, byråer och utgivare genom ansvarsfulla annonslösningar med fokus på nya mediekanaler.
Godkännandeprocess Re-brandingen av MGI - Media and Games Invest SE till den formella registreringen som "Verve Group SE" kräver årstämmans godkännande. Datumet för årsstämman är den 13 juni 2024. Förutsatt att aktieägarna godkänner beslutet kommer vi att byta namn till Verve från och med datumet, samt ändra våra produktnamn och fasa ut flera av våra undervarumärken. Ytterligare information om årsstämman finns på https://mgipro.wpenginepowered.com/annual-general-meeting-2024/.
Ansvariga parter Informationen i detta pressmeddelande har offentliggjorts genom nedanstående ansvariga personers försorg för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av MGIs nyhetsdistributör EQS Newswire vid publiceringen av detta pressmeddelande. Nedanstående ansvariga personer kan kontaktas för ytterligare information. För ytterligare information, vänligen kontakta: Sören Barz Om MGI - Media and Games Invest SE MGI - Media and Games Invest SE (MGI) driver en snabbväxande, lönsam plattform för annonsmjukvara som matchar global annonsörsefterfrågan med utgivarnas annonsutbud och samtidigt förbättrar resultaten genom förstapartsdata från eget innehåll samt AI-drivna kontextuella datalösningar. MGI:s huvudsakliga operativa närvaro är i Nordamerika och Europa. Genom investeringar i organisk tillväxt och innovation samt riktade M&A har MGI byggt en one-stop-shop för programmatisk annonsering, vilket gör det möjligt för företag att köpa och sälja annonsutrymme på alla digitala enheter (mobilappar, webb, ansluten TV och digital out of home), med uppdraget att göra annonsering bättre. MGI är registrerat som Societas Europaea i Sverige (registreringsnummer 517100-0143) och dess aktier är noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm och i Scale-segmentet på Frankfurtbörsen. Bolaget har tre säkerställda obligationer som är noterade på Nasdaq Stockholm och på Frankfurtbörsens Open Market. Bolagets certified advisor på Nasdaq First North Premier Growth Market är FNCA Sweden AB; info@fnca.se. Framåtblickande uttalanden Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Bolagets avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Bolagets framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Bolaget och koncernen är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som "anser", "förväntar", "förutser", "avser", "kan", "planerar", "estimerar", "kommer att", "bör", "skulle kunna", "strävar efter" och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena, inklusive de finansiella proformasiffror som behandlas däri, i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Bolaget anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden och de finansiella proformasiffror är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Bolaget garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena (inkluderat de finansiella proformasiffrorna) i detta pressmeddelande är felfria och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita sig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Bolaget eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller andra tillämpliga börsregler. |
1902075 14.05.2024 CET/CEST