LOHILO Foods AB: Q3 Lohilo Foods AB (publ): Fortsatt tillväxt och positivt EBIT-resultat
Juli - September 2024
- Totala nettoomsättningen ökade med 4,0 procent till 49 093 TSEK (47 212)
- Nettoomsättningen för Egna varumärken ökade med 4,6 procent till 41 310 TSEK (39 490)
- Nettoomsättningen för Export minskade med 11,2 procent till 13 618 TSEK (15 344)
- Bruttomarginalen har minskat till 33,6 procent (34,0)
- Genomförda omstruktureringsprogram har minskat övriga externa kostnader med 6,5 procent och uppgick till 10 641 TSEK (11 383). Personalkostnader minskade med 15,5 procent och uppgick till 4 467 TSEK (5 288)
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 2 187 TSEK (139)
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 862 TSEK (-1 460)
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -211 TSEK (-2 335)
- Resultat per aktie uppgick till -0,01 kr (-0,10)
- Periodens kassaflöde från löpande verksamhet uppgår till -340 TSEK (-1 356)
Januari - September 2024
- Totala nettoomsättningen ökade med 9,8 procent till 157 784 TSEK (143 669)
- Nettoomsättningen för Egna varumärken ökade med 19,7 procent till 134 685 TSEK (112 552)
- Nettoomsättningen för Export ökade med 0,4 procent till 46 095 TSEK (45 896)
- Bruttomarginalen ökade till 32,5 procent (31,9).
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 5 875 TSEK (-3 943)
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 1 826 TSEK (-8 808)
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -1 115 TSEK (-11 545)
- Resultat per aktie uppgick till -0,03 kr (-0,52)
- Periodens kassaflöde från löpande verksamhet uppgår till -34 TSEK (-569)
- Likvida medel inklusive beviljad checkkredit uppgick på balansdagen till 7 525 TSEK (12 233)
Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2024
- Inga väsentliga händelser
Händelser efter balansdagens utgång
-
- Inga väsentliga händelser
Lohilo Foods långsiktiga mål
Lohilos långsiktiga strategiska mål
- Att systematiskt positionera sig inom functional food, med glass, dryck och hälsa som utvalda produktkategorier
Lohilo har vidare som långsiktiga finansiella mål:
- En genomsnittlig årlig tillväxt överstigande 10 procent
- Att öka exportandelen till att överstiga 50 procent av omsättningen
- Att långsiktigt uppnå EBITDA-marginal om minst 10 procent
Prognos för helåret 2024
I bokslutskommunikén för 2023 avlämnades prognos för 2024: Nettoomsättningen kommer att öka med minst 10 procent jämfört med föregående år med en EBITDA på mer än 5 procent med rådande valutakurser.
För perioden januari-september har nettoomsättningen ökat med 9,8 procent och EBITDA uppgick till 3,7 procent. Sedan prognosens avlämnades i februari har Lohilos marginaler försämrats jämfört med prognos på grund av kronans depreciering mot EUR och USD vilket påverkar inköpspriserna av stora delar av sortimentet. Lohilo har inte höjt priserna mot kund i motsvarande mån då kronan fluktuerat mycket samt att bedömningen gjorts att försäljningen skulle kunna påverkas betydligt negativt.
Därmed uppdaterar styrelsen prognos för helåret 2024 till: Nettoomsättningen kommer att öka med ca 10 procent jämfört med föregående år med en EBITDA på mer än 3 procent.
Säsongsvariationer
Koncernens försäljning fluktuerar över året i linje med glassmarknaden där historiskt sett kvartal två och tre är de starkaste perioderna.
Fortsatt tillväxt och positivt EBIT-resultat
Vi ser fortsatt en ökad försäljning även om ökningstakten är något dämpad i tredje kvartalet. Vår omsättning ökar totalt 4 procent mot föregående år. Sverige går fortsatt bra med en ökning på 11 procent. Störst ökning ser vi på LOHILO-glass och Järnaglass med ökningar på 15 respektive 20 procent. Exporten minskar dock 11 procent, vilket främst är påverkat av lägre exportvolymer till Finland jämfört med högre startorders 2023.
En markant förbättring av resultatet mot föregående år.
Totalt förbättras vårt EBT-resultat med ca 2,4 MSEK. Det beror främst på att vi ökar omsättningen samtidigt som våra fortsatt minskade externa kostnader och personalkostnader bidrar positivt. Vår bruttomarginal minskar något beroende på både valutaffekter och miljöavgifter för plastförpackningar samt ökade råvarupriser på till exempel kakao. Vi förutser att vi kommer att kunna justera för dessa effekter under 2025 genom prisjusteringar och kostnadseffektivitet.
Vi följer vår likviditetssituation noga och arbetar internt med både leverantörer, kunder och bank för att säkerställa ett kontrollerat kassaflöde under höst och vinter.
Vår exportsatsning fokuserar på att etablera och öka försäljningen på våra befintliga exportmarknader Finland, Norge, Danmark, Holland, Schweiz och Kina. Vi är väldigt glada över att vårt hårda arbete har gett indikationer från bland annat Finland och Norge att vi kommer få ökade listningar hos befintliga kunder under början 2025.
Utökat sortiment
Vi kommer lansera ett brett utbud av nya artiklar under aviseringsfönstret i mars mot alla våra kunder i Sverige och exportländer. LOHILO, Alvestaglass och Järnaglass kommer alla att få nya artiklar som vi tror kommer att tas emot väl och därmed bredda vårt sortiment hos våra kunder.
Sammanfattningsvis fokuserar vi hela tiden på att göra rätt saker. Det är vi övertygade om kommer att löna sig framåt. Vi har ett bra momentum i Sverige just nu och en bra plan för exporten. Med det sagt vill jag tacka teamet och kunderna för detta kvartal. Vi har mycket att ge och vi har gjort en stor resultatförbättring de första nio månaderna av detta år. Nu ser vi fram emot de sista tre månaderna.
Växjö, november 2024
Richard Hertvig
Vd och koncernchef
Finansiell översikt koncernen
Tredje kvartalet
Nettoomsättning
Omsättningen ökade under kvartalet med 4,0 procent. Ökningen av omsättningen för egna varumärken uppgick till 4,6 procent medan distribuerade varumärken ökade med 0,8 procent under kvartalet.
På exportsidan har torra varor ökat medan glassen, både egna varumärken och distribuerande varumärken har minskat. Att fortsätta fokusera främst på egna varumärken är vår strategiska plan.
Det distribuerade varumärket Bubbies ökar med 13 procent i Sverige, men minskar på exportmarknaden.
Exporten totalt minskade med 11,2 procent under kvartalet medan den ökat 0,4 procent under 2024. Under 2023 hade vi höga startorders på Bubbies i Finland som påverkar kvartalets jämförelsesiffror. Extra marknadsinsatser har utförts på befintliga som nya exportmarknader i senare delen av kvartalet. Bearbetningen på exportområdet fortsätter och vi bedömer att vi framåtriktat kommer ha en god utveckling inom exportområdet.
Tredje kvartalet
Bruttoresultat
Bruttoresultatet för kvartalet uppgick till 16 488 TSEK (16 048). Bruttomarginalen minskade och uppgick till 33,6 procent (34,0). Bruttomarginalen är under önskad nivå och har under kvartalet fortsatt påverkats av den svaga kronan i relation till EUR och USD.
Övriga intäkter
Under posten övriga intäkter redovisas ordinarie intäkter för uthyrning av lokaler samt viss försäljning av inventarier.
Kostnader
Rörelsekostnaderna under kvartalet uppgick till -16 433 TSEK (-18 270), fördelat på personalkostnader -4 467 TSEK (-5 288) och övriga externa kostnader -10 641 TSEK (-11 383) samt avskrivningar - 1 325 TSEK (-1 599). Minskningen av kostnader från föregående år är främst relaterad till de genomförda omstruktureringarna samt förändringarna i organisationen.
Personalkostnaderna har minskat med 15,5 procent mot jämförande kvartal och är främst relaterade till de genomförda omstruktureringarna och förändringarna i organisationen.
Övriga kostnader har minskat med 6,5 procent mot jämförande kvartal. Kostnaderna har framförallt minskat relaterat till förändrad försäljningsprocess, förändrat produktsortiment och förändrad logistik. Extra marknadsinsatser har utförts på såväl befintliga som nya exportmarknader under kvartalet.
Rörelseresultat (EBIT)
Rörelseresultatet under kvartalet uppgick till 862 TSEK (-1 460). Rörelseresultatet påverkas framför allt av tidigare informerade omstruktureringar och förändringar i organisationen.
I andra kvartalet har byte av underleverantör och produktionspartner i dotterbolaget Superfruit genomförts. Produktionen har därmed varit delvis begränsad under kvartalet. Positiv effekt av bytet bedöms ge effekt under kvartal 4.
Kassaflöde
Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -340 TSEK (-1 356). Förändringen i kassaflödet är till största delen hänförligt till det positiva rörelseresultatet samt förändringen i rörelsefordringar och skulder. Kassaflöde från investeringar uppgick till 0 TSEK (0). Kassaflöde från finansieringsverksamheten uppgick till -1 699 TSEK (1 777) och är hänförligt till lägre nyttjande av checkkrediten samt planenliga amorteringar.
Totalt kassaflöde under perioden uppgår till -2 039 TSEK (420).
Resultat per aktie
Resultat per aktier uppgick till -0,01 kr (-0,10) baserat på antalet aktier per balansdagen vilket var 37 668 470 (22 329 899) aktier.
Januari till September
Nettoomsättning
Nettoomsättningen ökade under perioden med 9,8 procent. Egna varumärken ökade under perioden med 19,7 procent medan distribuerade varumärken minskade med 25,8 procent.
Ökningen på den svenska marknaden för egna varumärken beror, enligt våra bedömningar, på ökning av marknadsandelar, framgångsrik lansering av ny LOHILO smak, en större marknadssatsning på svenska daglig varuhandeln i samband med midsommar, samt återhämtning i konjunkturen.
Bruttoresultat
Bruttoresultatet för perioden ökade och uppgick till 51 336 TSEK (45 800). Bruttomarginalen ökade och uppgick till 32,5 procent (31,9).
Koncernens varuinköp sker till största del i EUR och USD, kurserna varierar över kvartalen vilket påverkar bruttoresultat och bruttomarginal.
Övriga intäkter
Under posten övriga intäkter redovisas ordinarie intäkter för uthyrning av lokaler samt viss försäljning av inventarier.
Kostnader
Rörelsekostnaderna under perioden uppgick till -51 724 TSEK (-58 605), fördelat på personalkostnader - 14 953 TSEK (-18 290) och övriga externa kostnader -32 722 TSEK (-35 450) samt avskrivningar - 4 049 TSEK (-4 865).
Rörelseresultat (EBIT)
Rörelseresultatet under perioden uppgick till 1 826 TSEK (-8 808). Rörelseresultatet påverkas framför allt av tidigare informerade omstruktureringar och förändringar i organisationen.
Kassaflöde
Kassaflöde under perioden från den löpande verksamheten uppgick till -34 TSEK (-569). Förändring i kassaflödet är till största delen hänförligt till positiva rörelseresultatet och förändringen i rörelseskulder. Kassaflöde från investeringar uppgick till 0 TSEK (-95). Kassaflöde från finansieringsverksamheten uppgick till -2 722 TSEK (200) och är hänförligt till planenliga amorteringar och förändrat nyttjande av checkräkningskredit. Totalt kassaflöde under perioden uppgår till -2 756 TSEK (-464).
Resultat per aktie
Resultat per aktier under perioden uppgick till -0,03 kr (-0,52) baserat på antalet aktier per balansdagen vilket var 37 668 470 (22 329 899) aktier.
Likviditet och finansiering
Den 30 september 2024 uppgick koncernens banktillgodohavanden till 2 100 TSEK (969). Koncernen har räntebärande skulder till kreditinstitut om 12 657 TSEK (13 206)
inkluderande en checkräkningskredit om 16 000 TSEK (17 000), varav moderbolaget 10 000 TSEK (11 000), som per den 30:e september var utnyttjad med 7 866 TSEK (1 629).
Koncernens soliditet uppgick per balansdagen till 20,3 procent (30,3). Eget kapital i koncernen uppgick vid periodens slut till 14 773 TSEK (26 774), motsvarande 0,39 (1,20) SEK per aktie.
Anställda
Antalet anställda i Lohilo Foods koncernen vid periodens utgång uppgick till 23 (33) personer, varav 8 (9) är kvinnor.
Varumärken
Lohilo
Vårt flaggskepp bland egna varumärken som vi skapat själva och nu exporteras globalt. LOHILO föddes ur visionen att glassälskare skulle kunna njuta av fantastisk glass, med ett lika fantastiskt näringsinnehåll. Vi vet att våra kunder inte nöjer sig med glass som bara är nyttig. Det är därför vi skapade receptet för den godaste proteinglassen någonsin. LOHILO började som en av världens första proteinglassar och har nu utvecklats till ett varumärke som sträcker sig över flertalet produktsegment med samma, övergripande syfte; träning och hälsa med fokus på fantastisk smak och funktion.
Alvesta Glass
Alvestaglass är vår klassiska premiumglass. Sedan över 30 år tillbaka har vi skapat kvalitetsprodukter med en självklar plats i våra kunders frysar. Glassen och alla såser är gjorda från grunden - allt enligt vår glassmästares recept. Vi har ett brett utbud av olika smaker - så att alla kan hitta sin egen favorit. Självklart har vi inkluderat laktosfri och utan tillsatt socker glass i vårt sortiment, för att alla ska kunna njuta av vår goda glass.
Järna Glass
Vår noggrant tillverkade lyxglass med fantastisk smak. Järnaglass är ett hantverk som tillverkas med ett fåtal, väl utvalda ingredienser. Vi har nämligen tagit en tydlig ståndpunkt när det gäller överflödiga ingredienser, e-ämnen och tillsatt luft - för att den allra bästa glassen inte behöver det! Vi förvärvade bolaget Järnaglass 2017, som ett naturligt steg i rätt riktning för att erbjuda det bästa till glassälskare.
Superfruit
Under varumärket Superfruit erbjuder vi naturliga och ekologiska nutritions- och matprodukter. Superfruit startade 2007 och är ett väletablerat och erkänt varumärke inom kategorin Superfoods. Varumärket riktar sig till medvetna konsumenter som sätter hälsan först. Superfruits produkter säljs hos alla stora återförsäljare inom hälsofackhandel, ehandel samt finns i utvalda dagligvarubutiker.
KLEEN Sports Nutrition
Kleen Sports Nutrition är ett svenskt varumärke med rötter i Åre. Ambitionen är att göra lite bättre och lite godare sportnutrition och i vårt sortiment hittar du olika typer av proteinbars och kosttillskott. Varumärket riktar sig till aktiva människor oavsett om du gillar att gå på tur, cykla, springa, lyfta vikter, klättra i berg så har vi produkter för prestation, uthålligt och återhämtning.
Övrig information
Redovisningsprinciper
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Redovisningsprinciperna har inte förändrats sedan senast reviderade årsredovisningen 2023.
Operationella och finansiella risker
Bolagets verksamhet är utsatt för ett antal risker som helt eller delvis ligger utanför bolagets kontroll men som kan påverka försäljning och resultat. Riskerna som bolaget utsätts för är förändringar av materialpriser, valutakurser samt kundavtal.
Aktien
Antalet utestående aktier uppgick per den 30 september 2024 till 37 668 470.
De största aktieägarna som innehar mer än 10 procent per 2024-09-30 är Voxson Carl-L Eriksson AB och Richard Hertvig, som innehar en ägarpost om 15,1 procent respektive 12,4 procent.
Bolaget har per rapportdatum fyra utestående optionsprogram.
Optionsprogrammet 2022/25:1 omfattar 255 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 8,30 SEK som löper ut 2025-07-30.
Optionsprogrammet 2022/25:2 omfattar 135 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 8,30 SEK som löper ut 2025-07-30.
Optionsprogrammet 2023/25:1 omfattar 200 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.
Optionsprogrammet 2023/25:2 omfattar 540 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.
Om samtliga teckningsoptioner utställda per 2024-06-30 utnyttjas för nyteckning av 1 130 000 aktier kan utspädningseffekten uppgå till cirka 3,0 procent beräknat enligt antal emitterade aktier/totalt antal aktier efter emission.
Styrelsens intygande
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att denna delårsrapport ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.
Denna delårsrapport har inte granskats av bolagets revisor.
Växjö den 22:a november 2024
Hans Jacobsson Jonas Hamrén Berggren
Styrelseordförande Styrelseledamot
Richard Hertvig Therese Lundstedt
Styrelseledamot och Styrelseledamot
verkställande direktör
Finansiell kalender
28 februari 2025: Delårsrapport Q4 2024 publiceras
25 april 2025: Årsredovisning 2024 publiceras
15 maj 2025: Delårsrapport Q1 2025 publiceras
26 maj 2025: Årsstämma
29 augusti 2025: Delårsrapport Q2 2025 publiceras
21 november 2025: Delårsrapport Q3 2025 publiceras
27 februari 2026: Delårsrapport Q4 2025 publiceras
Finansiella rapporter publiceras via Cision news och på bolagets hemsida: www.lohilofoods.com/
För ytterligare information, kontakta vänligen:
Richard Hertvig, Vd och koncernchef
E-post: richard@lohilofoods.com, tel: +46 70 88 69 444
Om Lohilo Foods AB (publ)
Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass, Bubbies och KLEEN.
Aktien handlas sedan 2020-10-26 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO. Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods AB (publ) innehar Eminova Fondkommission AB, adviser@eminova.se respektive 08-684 211 10, uppdraget som Certified Adviser.
Denna information är sådan som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 november 2024 kl. 06.00 CET.
Lohilo Foods AB (publ)
Hejaregatan 30, 352 46 Växjö · Tel: 0470-72 91 78 · www.lohilofoods.com · E-post: info@lohilofoods.com