Hoi Publishing breddar strategin och bygger mediadivision
Hoi Publishing har genom det två aktuella förvärven av majoritetsandelar i Eleven Stories AB och Script46 AB nu i början av september skaffat sig rättigheter till uppenbart värdefulla produktioner som i ett par fall är påtagligt nära fullbordande. Anette Mattsson, VD i båda bolagen, tar nu plats i Hoi Publishings ledningsgrupp samtidigt som Hoi inrättar en särskild mediadivision med uppdrag att bygga värden baserat på konceptet "bok till film".
Hoi Publishing har en mycket aktiv förvärvsstrategi som redan visat sig i genomförandet av flera förvärv i både Sverige och Danmark de senaste tre åren. Genom förvärven förra veckan av majoritetsandelar i bolagen Eleven Stories AB och Script46 AB har förlagskoncernen etablerat väsentliga intressen i finansieringen och produktionen av rörlig media inklusive rättigheter i flera produktioner med hög profil och på god väg mot full finansiering. Hoi tar nu nästa logiska steg genom att formellt etablera en särskild mediadivision under ledning av Anette Mattsson som därmed också tar steget in i förlags- och mediakoncernens ledningsgrupp. Den här utvecklingen innebär dessutom att den tidigare antagna förvärvsstrategin breddas till att även omfatta intresse för uppköpskandidater verksamma inom rörlig media som kan komplettera den verksamhet som Hoi nu bygger inom området.
"Det här är en roll som passar mig perfekt. Jag ser fram emot att bygga en stark verksamhet i nära samarbete med talangfulla kreatörer liksom med teamet på Hoi Publishing som jag redan haft förmånen att lära känna", säger Anette Mattsson, operativ chef för mediadivisionen inom Hoi Publishing tillika VD för Eleven Stories AB och Script46 AB.