Godsinlösen Nordic AB offentliggör delårsrapport för Q2 2024
Godsinlösen Nordic AB (“GIAB”) offentliggör idag delårsrapport för det andra kvartalet 2024. Delårsrapporten finns tillgänglig som bifogad fil samt via följande länk: https://www.giabnordic.se/finansiell-information/
Q2 2024 (2024-04-01 till 2024-06-30)
- Rörelsens intäkter minskade med 0,6 % till 32,8 (33,0) MSEK
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -3,5 (-5,6) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på -10,7 (-17,5) %
- Resultatet efter skatt uppgick till -3,7 (-5,5) MSEK, vilket gav en nettomarginal på -11,4 (-17,4) %
- Resultatet efter skatt per aktie uppgick till -0,24 (-0,35) SEK
- Koncernens likvida medel uppgick till 3,2 (8,3) MSEK vid utgången av kvartalet. Därutöver hade koncernen outnyttjade kreditlöften om 3,1 (10,0) MSEK
- Koncernens soliditet uppgick till -24,2 (2,9) % vid utgången av kvartalet
- Koncernens kassaflöde för perioden uppgick till 0,4 (-0,5) MSEK, varav kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -0,3 (0,7) MSEK
Väsentliga händelser under Q2 (2024-04-01 till 2024-06-30)
- GIAB har under det andra kvartalet initierat ett besparingsprogram som innefattar omstrukturering av affärsområdet Re:Commerce samt en generell översyn av de totala rörelsekostnaderna. Totalt berörs 17 heltidsanställda och kostnadsbesparingarna beräknas uppgå till 10-12 MSEK på helårsbasis, när besparingsprogrammet nått full effekt från och med januari 2025.
- Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Verksamheten kommer under det tredje kvartalet att flytta till nyrenoverade lokaler i Malmö med en total yta på 1 500 m2, att jämföra med nuvarande 4 500 m2.
- Butiken ’Returhuset’ i Staffanstorp kommer att stängas den 31 augusti och ersättas av e-handel, främst returhuset.se.
VD Christer Persson har ordet
KONCERNEN
Våra tjänster utvecklas kontinuerligt, efterfrågan växer, och vi är mer relevanta än någonsin. Däremot har vi under en längre tid haft ett omfattande behov av att omstrukturera verksamheten i flera avseenden, med syfte att bli lönsamma och att uppnå en skalbar affär.
Sedan våren 2023 har vi genomfört tre individuella kostnadsbesparingsprogram, totalt omfattande en årlig besparing om 35-37 MSEK, varav det senaste kostnadsbesparingsprogrammet aktiverades under det andra kvartalet 2024 motsvarande en årlig besparing om 10-12 MSEK, vilket kommer att få full effekt från januari 2025. Sammanfattningsvis har besparingsprogrammet inneburit en omfattande strukturförändring:
• Sedan våren 2023 har antalet heltidsanställda i Sverige minskat från 80 till 55 personer (-25), primärt kopplat till affärsområdet Re:Commerce, men också till generella effektiviseringar och besparingar.
• Butiken i Staffanstorp, Returhuset, kommer att stängas den 31 augusti 2024 och ersättas av e-handel, primärt Returhuset.se.
• Verksamheten i Staffanstorp kommer under tredje kvartalet 2024 att flytta till nya lokaler i Malmö, som både är mer ändamålsenliga och moderna. Lokalytan kommer att reduceras från nuvarande 4 500 m2 till 1 500 m2, och innehålla kontor, lager, logistik och showroom.
• Vår lager- och logistik enhet i Stockholm, motsvarande 2 400 m2, har sagts upp per den 31 december 2024. Framtida etablering i Stockholm utvärderas och beslut kommer att tas under det tredje kvartalet 2024.
Det andra kvartalet 2024 har inneburit ett fortsatt arbete med att utveckla och bredda våra tjänster mot kund för samtliga våra affärsområden; Insurance, Re:Commerce och Consulting. Vi ser ett fortsatt ökat behov av helhetslösningar, i form av en komplett cirkulär skaderegleringsprocess åt försäkringsbranschen samt hantering av returer och reklamationer åt e-handlare, producenter och distributörer på ett kostnadseffektivt och hållbart sätt. Med nya och mer omfattande regelverk och direktiv inom hållbarhetsrapportering, är behovet av komplett statistik till våra samarbetspartners genom transparent och tillförlitlig ekonomi- och hållbarhetsrapportering än mer relevant.
Vi lanserade under det första kvartalet 2024 en unik beräkningsmodell för hållbarhetsrapportering, Planetary Model™, vilken beräknar handavtrycket av förlängd produktanvändning. Vi har sedan lanseringen påbörjat ett flertal pilotstudier och ser ett ökat intresse från aktörer inom olika branscher och segment.
Som tidigare nämnts så har vi under en tid varit i en omstruktureringsprocess av affärsområdet Re:Commerce, där olönsamma affärer tagits bort i kombination med en total genomlysning av vårt kunderbjudande. Ett uppdaterat produktsortiment, tydligare prissättningsmodell och fokus på e-handel kommer att bidra till ett förbättrat kunderbjudande.
Försäljningen för det andra kvartalet minskade med 0,6 % i kombination med en förbättrad bruttomarginal om 4,0 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
Koncernens normaliserade rörelsekostnader med hänsyn till omstruktureringsförändring motsvarar 37,1 MSEK för det andra kvartalet 2024 och 41,8 MSEK för motsvarande period föregående år, vilket är en minskning med 4,7 MSEK. Det normaliserade rörelseresultatet (EBIT) för koncernen för det andra kvartalet 2024 uppgick till -4,3 MSEK, vilket skall jämföras motsvarande period föregående år som uppgick till -8,8 MSEK, vilket är en förbättring om 4,5 MSEK.
Kassaflödet för det andra kvartalet uppgick till 0,4 (-0,5) MSEK, och likvida medel vid periodens utgång uppgick till 3,2 (4,6) MSEK. Därutöver har koncernen en beviljad checkräkningskredit om 10,0 (10,0) MSEK, varav utnyttjat belopp per utgången av perioden uppgick till 6,9 (0) MSEK.
Vi har tidigare nämnt att likviditetssituationen är ansträngd, och att vi sedan en tid tillbaka utnyttjar delar av vår checkkredit i kombination med de skatteanstånd som beviljats. Det senast aktiverade besparingsprogrammet kommer att förbättra likviditeten, dock med full effekt först fr o m januari 2025, och därför kan vi inte utesluta ett ökat behov av rörelsefinansiering under resterande del av 2024
AFFÄRSOMRÅDENA
INSURANCE
Det blev ett något svagare andra kvartal 2024 för affärsområdet, med en minskad försäljning om 4 % jämfört med motsvarande period föregående år, och där bruttomarginalen för samma period minskade med 1 %.
Vi har under det andra kvartalet sett något lägre volymer från samtliga försäkringsbolag för mobilskador, vår bedömning är att denna minskning är temporär och att vi under det tredje kvartalet kommer att se en återhämtning.
RE:COMMERCE
Vi har under det andra kvartalet 2024 sett en ökad försäljning med 22 %, i kombination med en väsentligt ökad bruttomarginal med 18 % jämfört med motsvarande period föregående år. Försäljningsökningen är kopplad till ett omfattande försäkringsärende där GIAB köpt ut skadade inventarier från en butiksbrand och sålt de vidare primärt via e-handel, men också en konsekvens av det fortsatta arbetet att förbättra vårt kunderbjudande.
För att realisera målsättningen om ett lönsamt affärsområde, så är vi i slutfasen av att etablera en hållbar struktur och organisation, vilket är en del i det kostnadsbesparingsprogram som tidigare nämnts, och som har initierats under det andra kvartalet 2024.
CONSULTING
Planetary Model™ har prioritet att nå ut till både befintliga och nya kunder, och är en viktig del i vårt arbete att integrera hållbarhetsmodellen i hela vår affär. Som en följd kommer vi under det tredje kvartalet rikta en större del av vår kompetens inom hållbarhet mot försäljning och kundkontakt.
VI VÄXLAR UPP
Med omfattande omstruktureringar bakom oss så kommer vi nu att ”växla upp” vår affär till en ny nivå. Hela organisationen har fullt fokus på försäljning och att nå ut med våra tjänster, till både befintliga och nya kunder, med tydliga lönsamhetsmål och därmed ett positivt kassaflöde.
Vi har ett tydligt syfte: Att skapa tillväxt, lönsamhet och skalbarhet för vår affär genom att hjälpa våra kunder att hantera sitt fotavtryck och förbättra sitt handavtryck. Vi ska bli den självklara samarbetspartnern som främjar och växer med hållbara affärer.