Delårsrapport januari-september 2024
Sammanfattning tredje kvartalet
· Nettoomsättningen minskade med 5,2 % till 25 405 (26 808) tkr
· Bruttoresultatet minskade med 31,7 % till 11 971 (17 518) tkr
· Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till -1 314 (2 902) tkr
· Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -2 716 (1 285) tkr
· Rörelsemarginalen uppgick till -10,7 (4,8) %
· Nettoresultatet uppgick till -2 259 (751) tkr
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 471 (6 186) tkr
· Resultatet per aktie uppgick till -0,28 (0,09) kr
Sammanfattning de första nio månaderna
· Nettoomsättningen ökade med 15,1 % till 94 072 (81 743) tkr
· Bruttoresultatet minskade med 7,1 % till 47 334 (50 686) tkr
· Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till 1 965 (4 325) tkr
· Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -2 883 (-527) tkr
· Rörelsemarginalen uppgick till -3,1 (-0,6) %
· Nettoresultatet uppgick till -2 933 (-788) tkr
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 9 699 (-18 115) tkr
· Resultatet per aktie uppgick till -0,36 (-0,10) kr
VD kommenterar
Försäljning
Årets tredje kvartal har Waystream Group haft en försäljning på 25,4 MSEK, med ett negativt rörelse-resultat (EBIT) på 2,7 MSEK. Försäljningen i kvartalet har varit 5 % lägre än motsvarande period 2023 på grund av den avvaktande fibermarknaden i hela Europa vilket även påverkat rörelseresultatet negativt. Trots det har vi minskat lagret av färdiga produkter med 7 MSEK till 37 MSEK vilket är i linje med strategin vi satt för att stärka vår likviditet och kassaflöde.
Tillväxt i Norden och Baltikum, drivet av ökad operatörsförsäljning
Under kvartalet har vi trots den avvaktande marknaden haft en tillväxt på 5 % i Norden och Baltikum. Det som drivit tillväxten har varit relativt hög försäljning till våra operatörskunder samtidigt som stadsnätsmarknaden har varit fortsatt avvaktande. Det är kombinationen av kunder och produktmix som har pressat ner vår bruttomarginal och bruttoresultat i kvartalet.
I Centraleuropa och Tyskland har fibermarknaden varit mer pressad än det vi sett i Norden/Baltikum under hela 2024. Investeringstakten har varit låg vilket resulterat i ytterligare förlängda säljcykler. Trots att vi vunnit nya kunder, så som Salzburg AG i Österrike, har försäljningen i kvartalet minskat med 33 % jämfört med 2023. Att försäljningen minskar beror på konjunkturen och inte att vi har tappat kunder eller förlorat förväntade affärer. Vi ser dock en försiktig rörelse i marknaden och i början av november tecknande vår parter BMA ett ramavtal med en tysk operatör där vi erhållit en stororder värd ca 27 MSEK där majoriteten skall levereras under 2025. Detta förbättrar vår marknadsposition i regionen och förstärker vår tro att när konjunkturen väl vänder uppåt igen kommer behovet av våra produkter och tjänster att fortsätta öka.
Sammantaget har nybyggnations- och nyanslutnings-takten till fibernäten varit låg på samtliga marknader under kvartalet samtidigt som uppgraderingar av kunders befintliga nät skjutits på framtiden. Detta har resulterat i att vissa kunder har kvar lager även om det successivt minskar. Vi fortsätter vårt arbete att tillsammans med våra återförsäljare vara nära våra kunder för att säkerställa att de bygger vidare med våra produkter när de väl påbörjar sina uppgraderingar i näten. Samtidigt lägger vi stort fokus på att ta ytterligare marknadsandelar hos både stadsnät och operatörer och på det sättet mitigera den låga aktiviteten hos våra befintliga stadsnätskunder.
Waystreams ambition är att fortsätta stärka vår marknadsposition och vi kommer kontinuerligt öka vår försäljningsnärvaro genom egna kundmöten, tillsammans med vårt växande partner- och återförsäljarnätverk, branschorganisationer och genom deltagande i stora och mindre branschmässor. Vi ser stor potential i marknaden och intresset för oss som en svensk tillverkare med fokus på hållbarhet, ökar successivt.
Kostnadsoptimering
Under andra kvartalet genomförde vi ett besparingsprogram för att anpassa vår kostnadsstruktur efter det rådande marknadsläget. Besparingsprogrammet har gett viss effekt under kvartalet men vi kommer få full effekt från och med fjärde kvartalet. Vi ser även över alla möjligheter att sänka våra produktionskostnader och med det förbättra våra bruttomarginaler. Effekten av dessa åtgärder kommer först när vi lyckats omsätta vårt befintliga lager. Dessa initiativ ökar våra möjligheter att återställa lönsamhet i bolaget samt vara mer konkurrenskraftiga och med det fortsätta ta marknadsandelar i Norden och Centraleuropa.
Vi fortsätter arbetet i linje med det vi kommunicerat tidigare.
Sammanfattning
Vi arbetar vidare med att öka vår försäljning och optimera vår kostnadsstruktur, målet är att uppnå och överträffa våra finansiella mål över tid.
Fredrik Lundberg
Vd
För mer information kontakta:
Fredrik Lundberg, VD
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com
Om Waystream
Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på www.waystream.com.
Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB.