Delårsrapport för perioden 1 juli 2024 till 30 september 2024
juli – september 2024 i sammandrag
- Nettoomsättningen uppgick till 465,7 (517,3) Mkr, vilket motsvarar en valutajusterad organisk nedgång på 12,8 procent.
- EBITDA på 73,8 (114,5) Mkr. Justerad EBITDA uppgick till 101,7 (140,7) Mkr.
- EBIT på -4,5 (43,0) Mkr. Justerad EBIT uppgick till 44,3 (78,4) Mkr.
- Resultat före skatt på -13,5 (37,1) Mkr.
- Vinst per aktie på -0,33 (0,11) kr. Justerat resultat per aktie om 0,11 (0,43) kr.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten var 35,6 (112,8) Mkr.
- Kassabehållning var 218,5 Mkr utan väsentlig utestående bankskuld.
Kommentar från Ji Ham, VD för EG7:
För det tredje kvartalet levererade EG7 en nettoomsättning på 465,7 (517,3) Mkr. EBITDA för perioden uppgick till 73,8 (114,5) Mkr och justerad EBITDA uppgick till 101,7 (140,7) Mkr, vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 21,8 (27,2) procent.
Resultatet för tredje kvartalet är det starkaste kvartalsresultatet hittills i år. Som tidigare kommunicerats genereras större delen av koncernens resultat under andra halvåret i år. Det starkare resultatet under tredje kvartalet jämfört med föregående kvartal är en effekt av detta, och vi förväntar oss ett fortsatt starkt resultat för årets fjärde kvartal.
- Höjdpunkter under perioden och kort efter periodens utgång:
- Förvärvet av Singularity 6 under juli.
- Lanseringen av Core Keeper på PlayStation, Xbox, samtidigt som spelet lämnade Steam ’early access’.
- My Singing Monsters årliga jubileumsfirande i september resulterade i en solid aktivitetsutveckling.
- Lanseringen av MechWarrior 5: Clans strax efter periodens utgång.
För helåret ligger koncernens förväntade nettoomsättning kvar på cirka 1,8 Mdkr. Den justerade EBITDA-marginalen förväntas landa på 20 procent, påverkat av en lägre prognos för MechWarrior 5: Clans under fjärde kvartalet, till följd av spelets försenade lansering jämfört med planen.