Candles Scandinavia lämnar delårsrapport för perioden maj-juli 2024
”Utmaningarna med installationen av den nya högautomatiserade produktionsanläggningen har varit svårare än vad jag hade förväntat mig. Förseningar och intrimningsproblem har medfört att vi har fått skjuta på orders och därmed tappat försäljning i kvartalet och samtidigt som vi fått ökade kostnader. Det har också inneburit att vi byggt ett lager med råvaror och halvfabrikat, vilket har försämrat vår likviditet. Produktionen går nu bättre och bättre dag för dag och vi har fortfarande en stor orderbok att beta av, vilket kommer förbättra såväl omsättning som resultat och likviditet framöver. Trots de kortsiktiga installationsutmaningar som skapat en del förseningar ser vi att den nya linan, väl färdig och intrimmad, kommer att bli ännu bättre än förväntad.”
Finansiell utveckling Q1
2024-05-01 - 2024-07-31
• Intäkterna uppgick till 24 596 (30 025) tkr
• Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -8 256 (-1 589) tkr
• Resultat efter avskrivningar (EBIT) uppgick till -8 818 (-2 175) tkr
• Resultatet före skatt uppgick till -10 317 (- 2 210) tkr
• Resultatet efter skatt uppgick till -8 192 (- 1 755) tkr
• Resultatet per aktie före och efter utspädningen uppgick till -0,95 (-0,20) kr
Nyckeltal Koncern | |||
SEK | 3 månader maj-jul 2024 | 3 månader maj-jul 2023 | Räkenskapsår maj-apr 2023/2024 |
Totala intäkter (tkr) | 24 596 | 30 025 | 180 647 |
Nettoomsättning (tkr) | 22 853 | 29 459 | 179 228 |
EBITDA (tkr) | -8 256 | -1 589 | -4 269 |
EBITDA-marginal | -36 % | -5 % | -2 % |
EBIT (tkr) | -8 818 | -2 175 | -11 299 |
EBIT-marginal | -39 % | -7 % | -6 % |
Soliditet | 59 % | 71 % | 75 % |
Kassalikviditet | 112 % | 218 % | 350 % |
Avkastning på totalt kapital | -7 % | -2 % | -9 % |
Avkastning på eget kapital | -14 % | -2 % | -17 % |
Data per aktie | |||
Resultat (kr) | -0,95 | -0,20 | -1,34 |
Eget kapital (kr) | 8,81 | 10,69 | 9,68 |
Antal aktier vid periodens slut (milj) | 8,65 | 8,65 | 8,65 |
VD kommenterar koncernens första kvartal
Nya produktionslinan
Jag är inte alls nöjd med utvecklingen under det första kvartalet. Sena leveranser och intrimningsproblem av den nya högautomatiserade produktionslinan har påverkat oss negativt på flera sätt. Vi har fått skjuta upp på orders vilket resulterat i ett försäljningstapp i kvartalet. Vi har fått sätta in mer extra resurser än beräknat, vilket ökat kostnaderna. Dessutom har det inneburit ökad bindning i varulager av halvfabrikat och råvaror, vilket slagit negativt på vår likviditet. Den nya produktionslinan som skall säkerställa vår unika position på marknaden och som ger oss förutsättningar för en väsentlig tillväxt framöver, går nu bättre och bättre dag för dag. Trots de kortsiktiga installationsutmaningar som skapat en del förseningar ser vi att den nya linan, väl färdig och intrimmad, kommer att bli ännu bättre än förväntad.
Ändrade finansiella mål
Styrelsen har beslutat att ändra de finansiella målen från en tillväxt på 30 % per år fram till och med 2026/27 (395 mkr) till att dubbla omsättningen från 2023/24 (180 mkr) till 360 mkr. Anledningen till detta är dels att vi fått förseningar i uppstarten av den nya produktionslinan, dels att marknaden för doftljus minskat i rådande konjunktur och varulagerminskningar i återförsäljarleden. Övriga finansiella mål kvarstår.
Perioden maj-juli
Stora konsekvenser av försenad produktionsstart
Omsättningen för perioden uppgick till 22,9 (29,5) mkr. Föregående år bidrog det numera avvecklade affärsområdet Brands med 4,2 mkr i omsättning. Rörelseresultatet för perioden uppgick till -8,3 (-2,2) mkr.
Marknaden
Marknaden är betydligt svagare än vad vi utgått ifrån. Konsumenternas minskade inköp i kombination med reducerade varulager i återförsäljarleden har resulterat i lägre volymer. Vår bedömning är att den europeiska marknaden har minskat med ca -18-20 %.
Framtiden
De utmaningar vi har just nu ser vi som övergående och vi förväntar oss ett betydligt bättre kvartal två på alla områden, produktion, försäljning, resultat och likviditet. Nu kommer vi ha fullt fokus på att få tillfredställande volymer på den nya produktionslinan samt på nykundsbearbetning. För helåret är bedömningen att vi kommer ha tillväxt, tack vare bättre utveckling för våra kunder i kombination med flera nya uppstartade kunder. Resultatet förväntas hamna kring noll strecket. Blickar vi bortom det så har vi alla möjligheter att bygga ett riktigt fint och lönsamt bolag.
Örebro, 27 Augusti, 2024
Viktor Garmiani
VD & Grundare
Candles Scandinavia AB (publ)
Händelser efter perioden
• Den 7 augusti 2024 meddelar Candles att bolaget fått en order på 3,5 mkr från en ny kund i Holland som säljer sina produkter via 800 olika återförsäljare i Europa. Ordern avser doftpinnar och rumsspray och kommer levereras i två etapper med en första leverans under fjärde kvartalet innevarande verksamhetsår.