Candles Scandinavia Bokslutskommuniké maj 2023-april 2024
”Efter ett intensivt omställningsår kan jag konstatera att bolaget har lyckats genomföra hela omställningen genom att renodla verksamheten till att enbart innefatta kärnverksamheten, produktion av miljövänliga doftljus, rumsdofter och doftspray inom Private label. Vi har på bara ett år fullt ut avvecklat de affärsområden som inte längre passade in i vår vision, tagit en del engångskostnader i samband med det och fokuserar nu till 100% på vår kärnverksamhet. Totalt uppgår resultatpåverkande poster av engångskaraktär hänförligt till omstrukturering och avveckling av de affärsområden som inte längre passade in i vår vision samt valutaförlusten till -15,8 mkr. Exklusive dessa poster blev rörelseresultatet +4,5 mkr, vilket är en förbättring med +2,4 mkr. Dessutom går vi in i det nya verksamhetsåret med en rekordstor orderbok.”
Finansiell utveckling (Q1-Q4)
2023-05-01 - 2024-04-30
• Intäkterna uppgick till 180 647 (215 052) tkr
• Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -4 269 (4 006) tkr
• Resultat efter avskrivningar (EBIT) uppgick till -11 299 (2 096) tkr
• Justerat resultat efter avskrivningar (EBIT) uppgick till +4 512 tkr
• Resultatet före skatt uppgick till -14 450 (1 795) tkr
• Resultatet efter skatt hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till -11 551 (919) tkr
Finansiell utveckling (Q4)
2024-02-01 - 2024-04-30
• Intäkterna uppgick till 36 503 (28 493) tkr
• Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -13 594 (-5 330) tkr
• Resultat efter avskrivningar (EBIT) uppgick till -14 192 (-5 858) tkr
• Justerat resultat efter avskrivningar (EBIT) uppgick till -6 826 tkr
• Resultatet före skatt uppgick till -15 340 (-6 749) tkr
• Resultatet efter skatt hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till -12 258 (-6 148) tkr
Nyckeltal Koncern | ||||
SEK | 3 månader feb-apr 2023/2024 | 3 månader feb-apr 2022/2023 | Räkenskapsår maj-apr 2023/2024 | Räkenskapsår maj-apr 2022/2023 |
Totala intäkter (tkr) | 36 503 | 28 493 | 180 647 | 215 052 |
Nettoomsättning (tkr) | 36 367 | 27 901 | 179 228 | 210 741 |
EBITDA (tkr) | -13 594 | -5 330 | -4 269 | 4 006 |
EBITDA-marginal | -37 % | -19 % | -2 % | 2 % |
EBIT (tkr) | -14 192 | -5 858 | -11 299 | 2 096 |
EBIT-marginal | -39 % | -21 % | -6 % | 1 % |
Soliditet | 75 % | 57 % | 75 % | 57 % |
Kassalikviditet | 450 % | 137 % | 450 % | 137 % |
Avkastning på totalt kapital | -12 % | -4 % | -9 % | 1 % |
Avkastning på eget kapital | -18 % | -7 % | -17 % | 2 % |
Data per aktie | ||||
Resultat (kr) | -1,42 | -0,71 | -1,34 | 0,11 |
Eget kapital (kr) | 9,68 | 10,89 | 9,68 | 10,89 |
Antal aktier vid periodens slut (milj) | 8,65 | 8,65 | 8,65 | 8,65 |
VD kommenterar koncernens verksamhetsår
Avvecklingen genomförd - Nu bygger vi för ökad tillväxt och lönsamhet
Vi har redan idag en världsledande position inom storskalig produktion av helt naturliga och hållbara doftljus, men det finns en stor potential då oljebaserade paraffinljus fortsatt dominerar världsmarknaden. Mot bakgrund av detta fattade styrelsen beslut om att avveckla distributionsverksamheten av andra varumärken samt dotterbolaget Leyonore med hemförsäljning som affärsidé och renodla verksamheten till dess kärnverksamhet, vilket har belastat årets resultat. Vi tar samtidigt ett stort steg framåt genom investering i två nya automatiserade produktionslinor som dessutom adderar till två nya produktkategorier. Därtill har vi ökat våra säljaktiviteter på den europeiska marknaden genom lokala säljrepresentanter i både Frankrike och Storbritannien under året. Vi ser framtiden an med tillförsikt och kommer nu ha fullt fokus på private label kunder, en effektivare och mer automatiserad produktion och framförallt hög aktivitet på marknaden för att få in ännu flera nya kunder.
Perioden februari – april: Bra omsättningsökning men stora engångskostnader
Omsättningen för perioden uppgår till 36,4 mkr (27,9 mkr), vilket är en ökning med 30 %. Exklusive avvecklade verksamheter och därmed uteslutande från vår kärnverksamhet, produktion till private label kunder, är ökningen ännu högre och uppgår till 48 %. Rörelseresultatet uppgår till -14,2 mkr (-5,9 mkr). Resultatpåverkande poster av engångskaraktär hänförliga till avvecklade verksamheter uppgår till -7,4 mkr, innebärande ett justerat rörelseresultat om -6,8 mkr, vilket är en minskning med -0,9 mkr jämfört med samma period föregående år. Kassaflödet från den löpande verksamheten stärktes med anledning av minskat rörelsekapital. Kassaflödet för perioden uppgår till -4,2 mkr (-17,4 mkr), med anledning av ökade investeringar. Kassan uppgick till 18,6 mkr vid periodens utgång med oförändrade kreditfaciliteter om 45 mkr. Därmed är vår finansiella ställning och beredskap god och vi ser inget behov av att inhämta mer kapital för att driva den löpande verksamheten. Under perioden slutfördes avvecklingen helt av distributionen av Yankee Candle och WoodWick samt hemförsäljningsverksamheten.
Helåret 2023/2024: Stora engångsposter belastar resultatet
Omsättningen för hela året uppgår till 179,2 mkr (210,7 mkr), vilket är en minskning med 15 %. Exklusive avvecklade verksamheter blev minskningen 8 %. Flera kunder har haft för stora lager och justerat detta under året, men nu ser vi tillväxt igen även hos befintliga kunder samtidigt som vi fått flertalet nya kunder. Rörelseresultatet uppgår till -11,3 mkr (2,1 mkr). Totalt uppgår resultatpåverkande poster av engångskaraktär hänförligt till omstrukturering och avveckling av de affärsområden som inte längre passade in i vår vision samt valutaför-lusten till -15,8 mkr. Exklusive dessa poster blev rörelseresultatet +4,5 mkr, vilket är en förbättring med +2,4 mkr. Det förklaras framför allt av lägre personalkostnader och en allmän fokus på god kostnadskontroll i bolaget. Kassaflödet för perioden uppgår till -19,5 mkr (33,7 mkr), vilket förklaras av minskad skuldsättning om -32,8 mkr med anledning av återbetalning av tidigare konvertibellån. Jag summerar året med att vi genomfört stora förändringar av verksamheten. Vi har avvecklat två affärsområden fullt ut, gjort stora investeringar i automation och kapacitetsökning, förstärkt vår marknadsnärvaro med en större säljorganisation i både Frankrike och Storbritannien samt skapat förutsättningar för ett utökat produktsorti-ment. Samtidigt har vi lyckats vinna över flera nya kunder.
Stora investeringar inför framtida tillväxt
Den stora investeringen om ca 70 MSEK i ökad produktionskapacitet och automatisering består av två helt nya produktionslinor och 13 stycken ABB robotar. En investering som är fullt finansierad. Med dessa investeringar kommer bolaget ha en betydligt större produktionskapacitet, som skapar förutsättningar för en fortsatt hög tillväxt under många år framöver. Det resulterar också i en effektivare produktion som både ökar bolagets konkurrenskraft och kommer stärka bolagets marginaler framöver. Färdigställandet av de nya högautomatiserade produktionslinorna är i slutfasen och den första linan kommer tas i drift till sommaren.
Konkurrenskraftiga
Genom att utöka vårt produktsortiment inom Private Label till att omfatta tre produktkategorier, doftljus, doftpinnar och doftsprayer, kommer vi bli en mer attraktiv leverantör för kunder som vill erbjuda sina konsumenter ett komplett sortiment av dofter i rummet. Den mer automatiserade produktionen och därmed lägre produktionskostnaden är ytterligare en strak bidragande anledning till vår ökade konkurrenskraft framåt. Målsättningen är att vi skall öka försäljningen med 30 % per år under de kommande tre åren och vi bedömer våra förutsättningar att uppnå det målet som goda. Inte minst tack vare att vi går in i det nya verksamhetsåret med en rekordstor orderstock.
Framåtblick
Att vi går in i det nya året med en rekordstor orderstock är ett tydligt tecken på att vi rör oss i rätt riktning. Under första kvartalet kommer vi initialt köra både den befintliga och den nya produktionslinan parallellt i syfte att minska eventuella risker vid uppstart av den nya linan samt säkerställande av kvalitét och leveransprecision. Det kommer medföra tillfälligt ökade kostnader, framför allt personalkostnader, som kommer att belasta första kvartalet negativt. I takt med att vi kan flytta allt större andel av vår produktion till den nya och betydligt mer automatiserade produktionslinan kan vi reducera kostnaderna samtidigt som vi ökar volymen vilket kommer att förbättra resultatet längre in på året. För helåret förväntar vi oss därmed att vi kommer att visa lönsamhet på sista raden.
Örebro, 10 Juni, 2024
Viktor Garmiani
VD & Grundare
Candles Scandinavia AB (publ)
Händelser under perioden
• Den 2 februari 2024 meddelar Candles att bolaget erhåller order från en ny kund med ca 300 återförsäljare i Holland. Candles fortsätter ta marknadsandelar och har erhållit en order från bolaget Algemene voorwaarden Senenzo BV under varumärket Sen&zo, med ca 300 återförsäljare främst i Holland. Ordervärdet uppgår initialt till ca 3 Mkr men där bolaget ser en god potential till betydligt större ordervärden över tid.
• Den 9 februari 2024 meddelar Candles att en extra bolagsstämma ägt rum. Stämman beslutade med erforderlig majoritet i enlighet med följande: Beslut om makulering av teckningsoptioner Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att samtliga av Bolaget innehavda optioner makuleras samt att samtliga optioner som återköps ska makuleras. Beslut om införande av Incitamentsprogram 2024/2027 Stämman beslutade i enlighet med styrelsen förslag om införande av ett incitamentsprogram genom en emission av högst 1 000 000 teckningsoptioner. Rätt att teckna teckningsoptioner ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma Bolaget.
• Den 21 februari 2024 meddelar Candles att bolaget tar sikte på USA och anställer tidigare VDn för bolaget bakom varumärket WoodWick, James Ramaker. Candles Scandinavia utökar sin globala närvaro genom rekryteringen av James Ramaker (”Jim Ramaker eller Jim”) som ny Country Manager för den amerikanska marknaden. Jim, som har mer än tre decenniers erfarenhet inom sektorn och tidigare roller som Vice President för Blyth Industries och President för Virginia Gift Brands (bolaget bakom bl.a. varumärket WoodWick), markerar ett viktigt strategiskt avancemang för Bolaget i USA.
• Den 14 mars 2024 meddelar Candles att man tar nya marknadsandelar internationellt genom ny kund med återförsäljare i ett 80-tal länder. Candles Scandinavia AB fortsätter ta marknadsandelar internationellt genom att ha mottagit en första order från en ny kund i Frankrike gällande doftljus och rumsdofter. Kunden erbjuder sina produkter i såväl egna butiker som genom återförsäljare i ett 80-tal länder. Ordervärdet uppgår initialt till ca 7 Mkr men där Bolaget ser en god potential till betydligt större ordervärden över tid.
• Den 24 april 2024 tillträdde Andreas Larsson som ny CFO.
Händelser efter perioden
• Incitamentsprogram 2024/2027: hittills har 217 500 teckningsoptioner tecknats i samband med Incitamentsprogram 2024/2027.
• Pågående investeringar: samtliga maskiner till de nya produktionslinorna har anlänt.