B3 Consulting Group AB (publ): B3 och Preem lanserar ny app som fördubblat antalet aktiva användare och förbättrar elbilsladdning
Preem utvecklar sina digitala kanaler för att stötta omställningen mot en mer hållbar framtid. B3 Consulting Group har tillsammans med Preem utvecklat en ny app som förbättrat elbilsladdning och förenklat kundupplevelsen för Preems kunder. Appen har tagits emot mycket väl och antalet aktiva användare har ökat med 150% sedan lanseringen.
- Den nya privat-appen är en viktig del av vår digitala strategi och innebär en stor förbättring för våra kunder. Vi har fokuserat på att skapa en sömlös och intuitiv upplevelse där allt från elbilsladdning till betalning hanteras smidigt i ett och samma gränssnitt. Appen fungerar även som bas för medlemskapet och ger kunder tillgång till exklusiva erbjudanden och förmåner, vilket syftar till att förstärka kundlojaliteten ytterligare, säger Elina Hermin, Product Owner Digitala kanaler, Preem.
Preem, Sveriges största drivmedelsföretag, genomgår en digital transformation för att stötta sin omställning mot en mer hållbar framtid. En viktig del är att förenkla laddningen för elbilskunder vid Preems stationer. Som en del av Preems digitala transformationsresa har B3 bidragit till att modernisera privatkundsappen. Den tidigare appen var tekniskt föråldrad och saknade centrala funktioner som möjligheten att ladda elbilar. Den nya appen är byggd från grunden med ett intuitivt användargränssnitt och en framtidssäkrad teknisk plattform.
Genom ett nära samarbete mellan B3s olika specialistbolag har appen fått ett helt nytt visuellt uttryck, förbättrad teknisk infrastruktur och ett intuitivt användarflöde med funktioner som motsvarar det Preems kunder efterfrågar. Appen gör det enkelt att hitta stationer, starta och stoppa laddning samt betala direkt i mobilen. Kunder kan också se köphistorik, hantera kvitton och ta del av lojalitetsförmåner, rabatter och personliga erbjudanden direkt i appen, vilket ger en smidig helhetsupplevelse och ett ökat värde för medlemmar.
Med robust teknik som Jetpack Compose, SwiftUI och en .NET-backend i Azure är appen byggd för prestanda, säkerhet och snabb utveckling. Integrationen med DevOps möjliggör automatiserade tester och snabbare uppdateringar, vilket skapar en mer hållbar och effektiv utvecklingsprocess.
- Samarbetet med Preem kring deras digitala kanaler fortsätter enligt roadmap. Som nästa steg lanserar vi nu en app för privatkunderna. Appen är utvecklad för att ge en enhetlig och fantastisk användarupplevelse, men den positionerar också Preem som en stark aktör inom elbilsladdning. Vår gemensamma resa med Preems digitala förflyttning fortsätter nu med fler viktiga och innovativa initiativ och leveranser framåt, säger Andreas Eriksson, kundansvarig på B3 och Rebel and Bird.
B3 Consulting Group och Preem fortsätter utveckla appen i takt med förändrade kundbehov och teknikens framsteg. Med en stark grund och ett flexibelt designsystem är appen redo att möta framtidens utmaningar och ytterligare stärka Preems digitala kundmöte.
För mer information, kontakta gärna Andreas Eriksson, kundansvarig och försäljningschef på Rebel and Bird, telefon 070-311 86 22