AppSpotr AB: Delårsrapport
TREDJE KVARTALET 1 JULI - 30 SEPTEMBER 2024
Sammanfattning av det tredje kvartalet
(Siffror inom parentes motsvarar samma period under föregående räkenskapsår)
Koncernen:- Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2024-09-30 till 4 670 TSEK (5 625 TSEK) vilket motsvarar en minskning med 17 %.
- De repetitiva avtalsintäkterna uppgick till 969 TSEK (1 446 TSEK). De repetitiva avtalsintäkternas andel av nettoomsättningen uppgick därmed till 92,9 % (91,1 %).
- Omsättningen minskade med 34 % till 1 043 TSEK (1 587 TSEK).
- EBITDA uppgick till -2 795 TSEK (-7 224 TSEK).
- Resultatet uppgick till -2 980 TSEK (-8 647 TSEK).
- Resultat per aktie blev -0,19 SEK (-1,16 SEK).
- Resultatet för det gångna kvartalet belastas med kostnader av engångskaraktär om cirka 0,8 MSEK, hänförliga till företrädesemissionen och förvärvet av Adligo.
- Omsättningen uppgick till 1 043 TSEK (-1 587 TSEK).
- EBITDA uppgick till -2 570 TSEK (-7 087 TSEK).
- Resultatet uppgick till -2 570 TSEK (-8 327 TSEK).
- Resultat per aktie blev -0,16 SEK (-1,12 SEK).
- Resultatet för det gångna kvartalet belastas med kostnader av engångskaraktär om cirka 0,8 MSEK, hänförliga till företrädesemissionen och förvärvet av Adligo.
- Den 20 september 2024 ingick Appspotr aktieöverlåtelseavtal avseende förvärv av samtliga aktier i Adligo AB till en köpeskilling som uppgår mellan cirka 14 miljoner och 20 miljoner kronor.
- Den 20 september 2024 meddelade styrelsen, villkorat av godkännande från extra bolagsstämma den 23 oktober 2024, att de har beslutat att genomföra en nyemission av units bestående av aktier och teckningsoptioner med företrädesrätt för befintliga aktieägare om cirka 15,4 MSEK.
Appspotrs arbete med att effektivisera organisationen har framgångsrikt fortsatt och styrelsen har i det syftet beslutat att strukturera om försäljningsorganisationen från grunden då nuvarande upplägg inte givit de resultat som efterfrågats. Appspotrs försäljningsarbete kommer överlämnas till en prestationsbaserad säljningsorganisation med rörlig ersättning för att minska bolagets fasta kostnader och öka försäljningen genom högre incitament hos försäljarna. Resultatet medför lägre personalkostnader för Appspotr och även lägre hyreskostnader då kontorslokalen i Stockholm sägs upp till följd av beslutet. Full effekt på besparingarna förväntas uppnås redan i mitten av november.
Andra effektiviseringar som har påbörjats är att teamet i Malmö ska arbeta mindre med utveckling och mer med att ha kundkontakt, med inriktning på merförsäljning och att leverera en bättre kundupplevelse. Det medför ytterligare kostnadsbesparingar i IT- och programkostnader och förväntas göra Appspotr till en mer effektiv organisation.
Det övergripande målet med omorganisationerna är att få Appspotr närmare målet att vara lönsamt på egen hand och samtidigt möjliggöra en effektiv övergång till att vara ett bolag i en koncern. Appspotrs organisation kraftsamlas kring de mest västenliga delarna i organisationen för att tillvara ta de styrkor som redan finns i bolaget men även förbereda inför förvärvet av Adligo och tillvarata de synergieffekter som uppkommer.
Annual Recurring Revenue (ARR) koncernen
ARR är ett av Appspotrs viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar värdet av de fasta och rörliga avtalsintäkterna de kommande 12 månaderna. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje ny ARR-krona ett högt värde.
ARR uppgick per 2024-09-30 till 4,7 MSEK (5,6 MSEK). Illustrationen nedan visar ARR för de senaste kvartalen.
VD har ordet
En spännande tid står framför dörren i och med den nystart som sker med anledning av förvärvet av Adligo.
Under drygt ett år har verksamheten genomsyrats av ett gediget arbete med att genomföra kostnadsbesparingar och processoptimeringar. Dessa har utfallit positivt och gett önskvärd effekt.
Kärnverksamheten och funktionaliteten i plattformen har utvecklats positivt med hjälp av processoptimeringar, trots de kostnadsbesparingar som har genomförts. Vi har även identifierat ytterligare möjliga kostnadsbesparingar som kommer genomföras framgent. Då huvudsakligen kopplat till en övergång till en prestationsbaserad försäljningsorganisation, för att dels minska de fasta kostnaderna och dels generera ytterligare incitament till nyförsäljning. Tillsammans med det tilltänkta förvärvet av Adligo är förutsättningarna att nå ett gemensamt positivt kassaflöde inom en nära framtid är ytterst realistiska.
Synergieffekterna av förvärvet är flera. Adligo tillför kompetens, redan befintliga kunder och intäkter för Appspotr nya vertikaler. Med Appspotr's kraftfulla plattform och erkänt kompetenta utvecklingsteam i Sri Lanka finns potential och skalfördelar att hitta nya vertikaler och försäljningskanaler som genererar nya intäkter och ARR.
Utöver det kommer ett arbete med syftesbyggda applikationer intensifieras för att ytterligare kunna förstärka vår position på marknaden och öka lönsamheten i de olika produktsegmenten och vertikalerna.
Vi ser detta som en välbehövlig nystart och kan i och med förvärvet av Adligo addera ett komplement till koncernen som saknats tidigare för att tillsammans stå starka.
Vi kommer även fortsättningsvis att se över möjligheterna till ytterligare förvärv. Att kunna nyttja plattformen och utvecklingsteamets know-how från den befintliga organisationen på andra bolag, inom nya marknader och segment, skapar kraftfulla möjligheter till värdebyggande.
Vi ser optimistiskt på framtiden och förutsättningarna som skapas under den närmsta tiden.
Med vänliga hälsningar,
Anders Lissåker
VD Appspotr AB