Analysguiden: ANALYS Qlosr Group: Stabilt utfall i ett säsongsmässigt svagare kvartal
De många förvärven tidigare år har drivit upp skuldsättningen, vilket gör det utmanande att nå de högt ställda målen 2026. Analysguiden justerar ned motiverat värde till 2,80 – 4,00 kronor.
Lägre andel direktaffärer men stärkta marginaler
Intäkterna i det tredje kvartalet steg med 5,5% till 132,2 (125,3) mkr. Tillväxten påverkades av lägre direktintäkter men även lägre konsult-intäkter samt transformeringen mot ökade prenumerationsintäkter. Det gjorde att den organiska tillväxten blev -6,9%.
Prenumerationsintäkterna uppgick till 67,1 mkr med en organisk tillväxt om 9,8%. Totalt motsvarande prenumerationsintäkterna 50,8% av kvartalets totala intäkter. Avtalsvärdet för de återstående avtalsintäkterna, beräknat från rapporteringsperiodens slut till kundavtalens slut, uppgår vid utgången av det tredje kvartalet till 396 mkr. Jämfört med kvartalet innan är det är en ökning med 1%.
Bland övriga rörelseintäkter ingår en omvärdering av goodwill i samband med utbetalning av tilläggsköpeskillingar om 6 mkr. Bolagets bruttovinst växte 13,7% till 56,6 (49,8) mkr med en bruttomarginal om 42,8% (39,7%). De gjorde att ebitda steg till 10,5 (4,3) mkr, med en ebitda-marginal om 7,9% (4,3%). Den tidigare omstruktureringen av Stockholmskontoren har också lett till lägre kostnader, vilket var med och bidrog till en viss ökning av ebitda. Ebit-resultatet föll dock till -13,1 (-8,5) mkr och resultatet för kvartalet slutade totalt på -16,8 (-11,0) mkr.
Fokus på framgångsfaktorer för att driva tillväxt
Givet en högre skuldsättning har bolaget nu fokuserat på ett antal framgångsfaktorer för att driva tillväxten under en period av konsolidering. Fokus ligger mycket på utveckling av nya tjänster som exempelvis secure workplace as a service, Copilot as a service, för att nämna några. Men även på framtagande av synergier genom omstrukturering av Region Göteborg i två delar, Workplace och Volym, samt Region Stockholm i delarna Stockholm och Managed Services. På så sätt blir det tydligare vad varje enhet ska arbeta med och ansvara för.
Bolaget förväntar sig att detta kommer att leda till en mer skalbar leverans, där transformationen mot prenumerations-intäkter kan snabbas på samt att bolaget på så sätt får en stabilare och mer förutsägbar intjäning. Men för att nå de finansiella målen om 1,4 mdkr krävs också att bolaget kontinuerligt fyller på med nya direkt-affärer.
Sänker vårt motiverade värde till 2,80 – 4,00 kr
Den högre skuldsättningen gör att bolaget drar ned på förvärvs-aktiviteten och det framtida fria kassaflödet påverkas även negativt av kommande tilläggsköpeskillingarna. Som en konsekvens tror vi att de högt ställda målen kommer att bli mer utmanande att nå. Det gör att vi justerar ned vårt motiverade värde till 2,80 – 4,00 (7,20) kronor.
Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer: