Albert lanserar i Rumänien – skalar till nya marknader efter framgångsrikt pilotprojekt
eEducation Albert (”Albert”), en ledande nordisk EdTech-aktör, lanserar nu Albert Junior i Rumänien. Lanseringen är ett strategiskt steg mot lönsamhet och ökad hållbar tillväxt. Genom att öppna upp ytterligare marknader och optimera marknadsföringen kan fler kunder attraheras utan att kundanskaffningskostnaden per kund ökar.
Efter ett lyckat pilotprojekt tar Albert upp fokus på expansion och lanserar Albert Junior för åldrarna 3-9 år på den rumänska marknaden. Albert har under en tid optimerat den befintliga marknadsföringen vilket resulterat i att bolaget under våren kunnat se det högsta livstidsvärde (LTV) per kund någonsin. Samtidigt ser Albert möjligheter att optimera kundanskaffningskostnaderna ytterligare, vilket nu har lett till beslutet att expandera till fler marknader för att dra nytta av sin skalbara affärsmodell.
Under pilotprojektet kunde Albert se ett stort intresse på den rumänska marknaden, och i lanseringserbjudandet kommer ämnen som matematik, engelska och programmering finnas tillgängliga.
"Att etablera oss i Rumänien är ett viktigt steg i vår strategi för att säkerställa lönsam tillväxt. Med vår affärsmodell, som visat sig skalbar på befintliga marknader, ser vi stor potential i att utöka till nya regioner där vi kan dra nytta av stordriftsfördelar och samtidigt hålla kostnaderna nere," säger Jonas Mårtensson, VD för Albert-gruppen.
Projektledare för appen och den rumänska lanseringen, Maria Alexandru, som själv har rumänska rötter och en djup förståelse för den lokala marknaden, har varit avgörande för att säkerställa en smidig lansering.
“Vår marknadsundersökning och pilotstudie visade tydligt att det saknas ett starkt lokalt utbud av lärprodukter i Rumänien, och intresset för Albert har varit stort. Att få leda lanseringen i mitt hemland har varit en stor ära för mig. Genom att kombinera vår lokala förståelse med Alberts starka produkt har vi skapat en stabil grund för långsiktig framgång i Rumänien," säger Maria Alexandru, projektledare för Albert Junior och lanseringen i Rumänien.
Den rumänska lanseringen är ett viktigt strategiskt initiativ för att både maximera lönsamhet och volymtillväxt. Genom att skala upp på nya marknader där efterfrågan är hög och kundanskaffningskostnaderna kan hållas låga, stärker Albert sin position som en ledande aktör inom digital utbildning.
Den rumänska webbsidan är salutalbert.ro och appen kan laddas ner från App Store och Google Play.