Tullmotvindar ökar oron för pressade marginaler för H&M
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 04.04.2025 kl. 14:25 CEST. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
I och med att USA trappar upp sitt handelskrig med nya tullar på importerade varor ser vi ökande risker för fortsatt marginalpress för H&M. Även om konkurrenterna påverkas på liknande sätt, kommer omfattningen av dessa nya tullar sannolikt att göra det svårt för H&M att låta sina kunder ta smällen i form av ökade priser, åtminstone inte omedelbart. Med det sagt finns det fortfarande många osäkerheter och situationen är fortsatt föränderlig.
Tullar utmanande för H&M:s försäljning i USA
De nyligen aviserade amerikanska tullarna innebär ett ganska hårt slag för hela den amerikanska modeindustrin, utöver de utmaningar som allmänt försvagade ekonmiska utsikter och ökad osäkerhet innebär. Under den nuvarande amerikanska administrationen kan förutsättningarna ändras snabbt, men enligt den nuvarande planen ska tullarna träda i kraft nästa onsdag. USA står för cirka 15% av H&M:s totala intäkter, och dess viktigaste produktionsmarknader finns i Asien, vilket innebär att företaget sannolikt kommer att drabbas av tullarna. I synnerhet avseende tullarna riktade mot Kina, en av H&M:s största inköpsmarknader, som nu kommer att möta en tull på 34% utöver de 20% som infördes tidigare i år, vilket innebär en total avgift på 54%. Länder som Kina har dock redan nämnt motåtgärder, vilket skulle kunna förändra situationen. Oavsett ökar handelskrig osäkerheten och är negativt för efterfrågan.
Ökade risker för ytterligare marginalpress
H&M har tidigare uppgett att de anser sig ha en likvärdig eller till och med starkare position för att hantera dessa utmaningar, tack vare flexibiliteten och den globala räckvidden i sin försörjningskedja, vilket är en fördel jämfört med mer lokalt koncentrerade konkurrenter. Andra stora inköpsländer som Bangladesh (37% tull), Kambodja (49%) och Vietnam (46%) står dock också inför kraftiga tullökningar, vilket gör det tydligt att H&M inte kommer att undgå den bredare påverkan. Som sagt, alla större konkurrenter befinner sig i en liknande situation, och bördan av dessa tullar kommer sannolikt att kännas av konsumenterna genom prisjusteringar. Enligt vår uppfattning kommer det dock att vara svårt för H&M att fullt ut skydda sig mot dessa nya tullar genom högre priser för kunderna, vilket ökar risken för ytterligare marginalpress.
H&M
Hennes & Mauritz är en detaljhandelskedja. Utbudet består av kläder, skor och accessoarer. Inom koncernen återfinns även varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday samt Other Stories. Idag driver bolaget även affärsverksamhet inom heminredning under märket H&M Home. Verksamhet innehas inom samtliga globala regioner. Bolaget grundades ursprungligen 1947 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
Read more on company pageKey Estimate Figures28/03
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 234 478,0 | 241 633,0 | 255 652,0 |
tillväxt-% | −0,7 % | 3,1 % | 5,8 % |
EBIT (adj.) | 17 505,0 | 17 480,5 | 21 759,4 |
EBIT-% | 7,5 % | 7,2 % | 8,5 % |
EPS (adj.) | 7,33 | 7,34 | 9,53 |
Utdelning | 6,80 | 7,50 | 8,50 |
Direktavkastning | 4,5 % | 5,5 % | 6,2 % |
P/E (just.) | 20,45 | 18,70 | 14,39 |
EV/EBITDA | 7,72 | 7,24 | 6,42 |
