Swedbank: Veckopengen viktig när sociala medier ökar köptryck
Swish, gejmingvaluta och sociala medier påverkar barns syn på sparande och konsumtion. Veckopeng är ett bra sätt att lära barn hushålla med begränsade resurser och förstå pengars värde. Det visar en ny rapport från Swedbank och sparbankerna.
Tre av fyra barn mellan sju och arton år får vecko- eller månadspeng. Många föräldrar är uppväxta med veckopeng och deras goda erfarenheter gör att traditionen lever vidare.
- Barn behöver lära sig att föräldrar inte är levande bankomater som swishar pengar i tid och otid. Barn behöver också lära sig att en sparad slant är en lyckoslant, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.
Veckopeng vid sju och månadspeng vid elva
De flesta barn får sin första veckopeng när de är sju år och går över till månadspeng när de blir elva. 20 kronor är en vanlig veckopeng för en sjuåring och 200 kronor en vanlig månadspeng för en elvaåring. Från 16 år får de flesta förfoga över sitt studiebidrag.
Stark påverkan på barns konsumtion
Två av tre barn mellan elva och femton år påverkas mycket eller ganska mycket i sin konsumtion av influencers och sociala medier. Nästan hälften av barnen har använt virtuell valuta i spel som till exempel Roblox eller Fortnite.
Swish vid elva
De flesta barn får Swish när de är elva år gamla. Nästan hälften av elva- och tolvåringarna får pengar swishade några gånger i månaden, var femte får det minst en gång i veckan.
Mer information finns i rapporten Veckopeng - vägen till finansiell hälsa på www.swedbank.se/privatekonomi