Spiffbet AB: Q1 - Förbättrat rörelseresultat och ökad underliggande spelaraktivitet
Under första kvartalet sjönk nettointäkterna med 23 procent jämfört med kvartal 4 främst till följd av högre spelvinster. Justerat för spelvinster som avviker från förväntat spelutfall ökade intäkterna drygt 2 procent under kvartal 1, vilket återspeglar en ökad spelaraktivitet.
Under kvartal 1 ökade rörelseresultatet före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) jämfört med föregående kvartal och uppgick till -3,7 miljoner SEK (-6,7 miljoner SEK). I resultatet ingår positiva engångsposter hänförliga till upplösning av tidigare reserverade marknadsföringskostnader som inte kommer materialiseras.
Försäljningen av Metal Casino genomförs under kvartal 2 och Spiffbet tillförs 400 tusen EUR. Försäljningen bokförs under kvartal 2. Metal Casino ingår inte i koncernräkenskaperna från och med maj 2024.
Andra kvartalet 2024 inleds med ökande intäkter och fortsatt god spelaraktivitet samtidigt som bruttomarginalen är förbättrad genom högre kasinomarginaler och lägre marknadsföringskostnader. Under kvartalet är fokus att öka intäkterna ytterligare i kvarvarande kasinon.
Väsentliga händelser under första kvartalet- Nettoomsättningen för årets första kvartal minskade till 11 654 TSEK (13 179 TSEK).
- Första kvartalets nettoresultat uppgick till -7 377 TSEK (-5 415 TSEK). Periodens resultat påverkas negativt av avskrivningar om -4 680 TSEK (-4 623 TSEK).
- Under det första kvartalet uppgick kassaflödet till -323 TSEK (1 668 TSEK). Rörelsens kassaflöde från löpande verksamhet för perioden uppgick till -1 165 TSEK (1 849 TSEK).
- Eget kapital vid periodens slut uppgick till 14 578 TSEK (8 236 TSEK).
- Likvida medel vid periodens slut uppgick till 297 TSEK (2 049 TSEK).
· Spiffbet sålde Metal Casino till sydafrikanska spelföretaget Blueweb för 400 tusen Euro under april 2024. Affären slutförs under kvartal 2.
VD HENRIK SVENSSON KOMMENTERAR första kvartalet
Hur skulle du sammanfatta det första kvartalet?
Intäkterna och verksamheten hölls tillbaka en del under kvartalet eftersom vi hade begränsade resurser att satsa framåt. Dessutom var inte turen i våra kasinon på vår sida. Justerat för spelvinster ökade intäkterna drygt 2 procent under kvartalet. Jag skulle ändå säga att jag inte är nöjd med kvartalets utfall men jag är nöjd med de åtgärder vi genomförde. Under kvartalet genomförde vi en rad förbättringar i avtal och i driften av verksamheten som gav effekt redan i april. Det är hela tiden något att skruva på men nu genomförde vi åtgärder med vår plattformsleverantör som påverkar bruttomarginalen direkt. Detta möjliggjordes delvis av att vi sålde Metal Casino och därmed kunde öka fokus på våra viktigaste varumärken.
Varför sålde ni Metal Casino?
Metal Casino är ett varumärke som är väl etablerat men det har varit trögt att öka intäkterna i varumärket och det har även krävts extra resurser för att driva det eftersom det är på en annan plattform än de övriga fyra varumärkena. Därför kan vi nu arbeta mer fokuserat tillsammans med vår plattformsleverantör för övriga varumärken för att gemensamt skapa ett lönsamt partnerskap nu när Metal Casino inte tar uppmärksamhet. Slutligen fann vi en köpare som gav ett rimligt kontantbud vilket var attraktivt för oss när vi behöver ytterligare resurser för tillväxt i övriga varumärken. Köpeskillingen erläggs under kvartal 2 i flera steg.
Vilka åtgärder konkret har genomförts?
Den stora åtgärden är att vi sänkte våra plattformskostnader tillsammans med vår plattformsleverantör. Dels har vi sett över kostnader för betalningar, plattform och spel, dels har vi åtgärdat komponenter i kunderbjudandet som signifikant påverkar bruttomarginalen. Detta var nödvändiga åtgärder och att vi fokuserade vår verksamhet ytterligare var en förutsättning för denna diskussion. Dessutom har vi breddat vår marknadsföring något baserat på erfarenheterna från Metal Casino. Denna breddning är i en startfas men successivt vill vi minska vårt beroende av affiliation som idag är den huvudsakliga komponenten i marknadsföringen.
Tillväxten var svag under kvartalet. Förklara!
Vi har arbetat med att öka bruttomarginalen under kvartalet. Åtgärder tar tid och innan de är på plats är det mindre meningsfyllt att genomföra större satsningar. Samtidigt har våra resurser i form av tid och budget varit begränsade under kvartalet. Försäljningen av Metal Casino frigör dessa nödvändiga resurser.
Vad fokuserar ni på under andra kvartalet?
Nu vill vi öka vårt fokus på Supernopea, TurboVegas, Supersnabbt och HelmiCasino. Vi har mer av marginalen på vår sida och har laddat om med nya resurser för att jobba framåt. Dessutom är vår verksamhet ytterligare förenklad vilket öppnar upp för att ta hem ytterligare effektivitetsvinster. Tillväxt under ordnade former skulle jag kortfattat säga är vårt fokus nu fram till hösten då vi vill se över om vi kan verkställa breddningen av marknadsföringen fullt ut med varumärkesbyggande reklam.
Hur ser inledningen av andra kvartalet ut?
Första kvartalet var ett tråkigt kvartal med lägre intäkter och negativt resultat. Vår tidiga bedömning av inledningen av andra kvartalet är att vi kan se betydande förbättringar till följd av arbetet med att förbättra spelmarginalen. Här ser vi tydligt att break-even är inom räckhåll.
Hur förväntas försäljningen av Metal Casino påverka andra kvartalet?
Metal Casino är med i bokföringen till och med april. Därefter försvinner det ur räkenskaperna. Effekten av detta är att försäljningen minskar med cirka 700 till 800 tusen kronor per månad. Resultatbidraget från Metal Casino är 200 till 250 tusen kronor. Detta är ett tapp som vi avser att ta igen på andra varumärken. Totalt borde intäkterna bli lägre men lönsamhetsmässigt bör de förbättrade marginalerna för de övriga varumärkena kompensera fullt ut.
Läs rapporten i sin helhet på bolagets hemsida: https://www.spiffbet.se/delarsrapporter/