Penser Access by Carnegie: Waystream: Tecken på att efterfrågan bottnar ur men produktmixen tynger bruttomarginalen
Bra försäljningsökning men produktmixen tynger bruttomarginalen
Waystream rapporterade ett Q1’24 med både positiva och mer utmanande inslag. Försäljningen växte med 17% y/y, där Norden utanför Sverige visade klart starkast tillväxt, +98%. Sverige var i princip oförändrat, samtidigt som Europa utanför Norden minskade med 39% y/y. Det var dock en klar förbättring från Q4’23, där minskningen uppgick till -77% y/y för geografin. Det är också fortfarande relativt sett små volymer, vilket skapar stora förändringar i årstakt. Bolagets satsningar på att öka försäljningen till operatörer bär frukt då försäljning till både DNA i Finland och Telia Estland nämns i rapporten. Bruttomarginalen påverkades negativt av produktmixen, där lager 2-produkter, med generellt lägre bruttomarginaler, utgjorde en betydande del av försäljningen. Bolaget lyckades väl med att minska lagernivåerna; varulagret minskade från 60 mkr i Q4’23 till 47 mkr i Q1’24. Däremot ökade kundfordringarna från 13 mkr till 28 mkr, vilket gör att den positiva effekten av lagerneddragningen inte får fullt genomslag i kassaflödet.
Den viktiga Europamarknaden har fortsatta makroekonomiska utmaningar
En av bolagets viktiga tillväxtstrategier, utöver att öka försäljningen till de stora teleoperatörerna, är att växa i Centraleuropa, med Tyskland som brohuvud. Det blir alltmer uppenbart att Tyskland lever i fortsatt makroekonomisk motvind, där EU-kommissionen i sin senaste prognos pekar ut tillväxten i Tyskland, +1% BNP-tillväxt, som den svagaste av alla EU-länder i 2025. Vi har därför justerat ner våra tillväxtförväntningar, men även våra kostnadsprognoser, vilket gör att genomslaget på EBIT är relativt begränsat i absoluta termer, -1 mkr i 2024e, -3 mkr i 2025e och -5 mkr i 2026e.
Marginellt lägre motiverat värde – fortsatt väsentlig potential när efterfrågan normaliseras
Vi sänker vårt motiverade värde marginellt till 26-41 (28-41), då lägre prognoser för försäljningstillväxt kompenseras av högre EV/S-multiplar i vår modell för värdeskapande. Vi anser att marknaden befinner sig i en cyklisk svacka och att efterfrågan och därmed tillväxten bör återvända till betydligt mer robusta nivåer i 2025e och 2026e. Vi anser fortsatt att Waystream är ett välskött bolag med stark marknadsposition i Sverige och övriga Norden, med en intressant utmanarposition på den centraleuropeiska marknaden för accesswitchar. Affärsmodellen är kapitallätt och det finns uppsida i våra prognoser om bolaget når sina finansiella målsättningar.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 17-05-2024 kl. 07:31: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/05/17/waystream_q1_24.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/