Penser Access & Future by Carnegie: Sileon: Fullt fokus på sälj - Q3 review
Hela organisationen fokuserar på sälj
Vi ser rapporten som ytterligare en bekräftelse på Sileons fortsatta utveckling mot att bli ett renodlat SaaS-bolag. Det sista steget i denna omvandling togs strax innan rapporten, då Sileon meddelade att de säljer segmentet Payments till Avarda, en del av TF Bank, för 20 mkr. Av köpeskillingen kommer 12 mkr att användas för att återbetala lån kopplade till verksamheten, vilket ger ett nettotillskott på 8 mkr i kassan. Från och med 1 december kommer intäkterna enbart att bestå av BNPL-SaaS-verksamheten, som de senaste två kvartalen har uppgått till cirka 200 tkr per kvartal. För att optimera bolagets resurser har även produkt-, teknik- och ledningsgruppen nu fullt fokus på försäljning.
Genomför inga större förändringar till följd av kvartalet
De operativa kostnaderna var högre än vad vi tidigare förväntat oss, på grund av engångskostnader om 6 mkr kopplade till organisationsförändringar. Utöver detta gör vi inga större förändringar sedan vi uppdaterade våra prognoser i samband med försäljningen av Payments-segmentet. För en detaljerad översikt av de ändringar vi gjorde till följd av avyttringen hänvisar vi till vår tidigare analys. Den stora avvikelsen i EPS beror på ett förändrat antal aktier. Det är tydligt att Sileon har anpassat sin organisation för att bli mer kostnadseffektiv och kunna fokusera fullt ut på sin BNPL-SaaS-verksamhet.
Oklart när implementeringen hos befintliga kunder genomförs
Som vi tidigare har kommunicerat har nyförsäljningen tagit längre tid än vi förväntat oss, och därför ser vi positivt på bolagets ökade fokus på försäljning och anser att detta är rätt väg att gå. Eftersom bolaget inte nämner något om implementeringen med Bankaool antar vi att den har försenats och räknar med att den sker först i Q1’25. Implementeringen med OKQ8 Bank är fortfarande osäker tidsmässigt. I våra prognoser antar vi att den genomförs mot slutet av H1’25. Vi ser stor potential i Sileons unika produkt som gör det möjligt för kreditgivare att arbeta mer agilt. En stor fördel för kunden är att de som är operativt ansvariga enkelt kan justera sina erbjudanden utan att involvera IT-avdelningen, som ofta redan är överbelastad.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 08-11-2024 kl. 07:30: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/11/07/sileon_20241108.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/