Nepa Delårsrapport Q2 2024
Q2 i sammandrag
- Årligen återkommande intäkter (ARR) minskade med 8,2 procent till 160,1 (174,3) Mkr jämfört med samma period föregående år.
- Nettoomsättningen minskade med 6,9 procent, eller 7,1 procent valutajusterat, till 70,0 (75,2) Mkr.
- Abonnemangsintäkter minskade med 4,3 procent till 42,8 (44,8) Mkr och ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 37,8 procent till 12,7 (20,3) Mkr. Ad hoc-intäkter från övriga kunder ökade med 42,6 procent till 14,3 (10,0) Mkr.
- Bruttoresultatet uppgick till 53,8 (55,8) Mkr och bruttomarginalen till 76,9 (74,2) procent.
- Rörelseresultatet ökade till 1,7 (-9,7) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till 2,4 (-13,0) procent.
- Exklusive jämförelsestörande poster om 0,0 (6,9) Mkr, ökade det justerade rörelseresultatet till 1,7
(-2,9) Mkr. - Resultatet efter skatt ökade till 1,3 (-9,0) Mkr och Resultat per aktie ökade till 0,16 (-1,14) kronor.
H1 i sammandrag
- Nettoomsättningen minskade med 7,0 procent, eller 7,3 procent valutajusterat, till 137,5 (147,9) Mkr.
- Abonnemangsintäkter minskade med 3,0 procent till 84,9 (87,5) Mkr och ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 28,7 procent till 26,6 (37,3) Mkr. Ad hoc-intäkter från övriga kunder ökade med 12,3 procent till 25,9 (23,0) Mkr.
- Bruttoresultatet uppgick till 104,5 (108,7) Mkr och bruttomarginalen till 76,0 (73,5) procent.
- Rörelseresultatet ökade till 0,2 (-13,6) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till 0,1 (-9,2) procent.
- Exklusive jämförelsestörande poster om 1,3 (6,9) Mkr, hänförliga till omstruktureringskostnader, ökade det justerade rörelseresultatet till 1,5 (-6,8) Mkr.
- Resultatet efter skatt ökade till 0,7 (-13,4) Mkr och Resultat per aktie ökade till 0,09 (-1,71) kronor.
Affärshändelser
UNDER PERIODEN
- Stabil lönsamhetsförbättring uppnådd, trots en fortsatt trög marknad.
- Sara Davidsson Nyman tillträdde som Chief Revenue Officer.
- Årsstämman 2024 beslutade om omval av Dan Foreman som styrelseordförande, samt Ulrich Boyer, Fredrik Lundqvist, Ashkan Senobari och Eric Gustavsson som styrelseledamöter.
- Årsstämman beslutade om utdelning om 1,23 kronor per aktie.
EFTER PERIODEN
- Fortsatt god lönsamhetsutveckling i juli.
Koncernens nyckeltal
Siffror i Mkr om inte annat anges | Q2 2024 | Q2 2023 | Förändring | H1 2024 | H1 2023 | Förändring | Helår 2023 |
ARR | 160,1 | 174,3 | -8,2 % | 160,1 | 174,3 | -8,2 % | 164,0 |
Nettoomsättning | 70,0 | 75,2 | -6,9 % | 137,5 | 147,9 | -7,0 % | 293,1 |
Varav abonnemangsintäkter | 42,8 | 44,8 | -4,3 % | 84,9 | 87,5 | -3,0 % | 177,0 |
Bruttoresultat | 53,8 | 55,8 | -3,5 % | 104,5 | 108,7 | -3,8 % | 219,5 |
Bruttomarginal | 76,9 % | 74,2 % | 2,7 | 76,0 % | 73,5 % | 2,5 | 74,9 % |
Justerat rörelseresultat | 1,7 | -2,9 | 4,6 | 1,5 | -6,8 | 8,2 | -0,9 |
Justerad rörelsemarginal | 2,4 % | -3,8 % | 6,2 | 1,1 % | -4,6 % | 5,6 | -0,3 % |
Rörelseresultat | 1,7 | -9,7 | 11,4 | 0,2 | -13,6 | 13,8 | -14,8 |
Rörelsemarginal | 2,4 % | -13,0 % | 15,4 | 0,1 % | -9,2 % | 9,4 | -5,0 % |
Resultat efter skatt | 1,3 | -9,0 | 10,2 | 0,7 | -13,4 | 14,1 | -14,4 |
Vinstmarginal | 1,8 % | -11,9 % | 13,7 | 0,5 % | -9,1 % | 9,6 | -4,9 % |
Operativt kassaflöde | -8,9 | -7,6 | -1,3 | -1,1 | -2,0 | 0,9 | 6,1 |
Nettokassa | 24,9 | 45,1 | -20,2 | 24,9 | 45,1 | -20,2 | 38,4 |
Resultat per aktie, kronor | 0,16 | -1,14 | 1,30 | 0,09 | -1,71 | 1,80 | -1,83 |
Genomsnittligt antal aktier | 7 863 186 | 7 863 186 | 0,0 % | 7 863 186 | 7 863 186 | 0,0 % | 7 863 186 |
VD har ordet
FÖRBÄTTRAD LÖNSAMHET I EN SVAG MARKNAD
Nettoomsättningen för det andra kvartalet uppgick till 70,0 (75,2) MSEK, 2,1 procent lägre än samma period föregående år, exklusive Nepa APAC där verksamheten upphörde i början av året. Totalt minskade nettoomsättningen med 6,9 procent. Trots lägre intäkter har våra åtgärder för att sänka kostnader och öka effektiviteten stärkt lönsamheten. Den justerade rörelsemarginalen ökade till 2,4 (-3,8) procent. Vi lämnar en omstruktureringsperiod bakom oss och fokuserar nu på att accelerera vår lönsamma tillväxt.
ÖKAT FOKUS PÅ LÖNSAM TILLVÄXT
Vi går nu in i nästa fas och utvecklar nyckelfunktioner som försäljning och marknadsföring, vilka tidigare inte har varit tillräckligt prioriterade. Genom att skapa en proaktiv, utåtriktad och kompetent säljkår ser vi stor potential för en markant förbättring av tillväxtkurvan.
Under de senaste tre kvartalen har vi sett en svagare tillväxttakt för våra abonnemangsprodukter samt ett ökat kundbortfall. Det resulterade i minskad omsättning från våra abonnerande kunder i det andra kvartalet. Abonnemangsintäkterna, vår största intäktskälla, minskade med 4,3 procent och ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 37,8 procent. Ad hoc-intäkter från övriga kunder fick å andra sidan ökat momentum och växte med 42,6 procent, framför allt drivet av tidigare kunder som återkommit för ad hoc-lösningar. Det är ett styrketecken på att vi bibehåller starka relationer med våra kunder, som frekvent återkommer för marknadsinsikter.
I slutet av kvartalet hade vi återkommande intäkter (ARR) om 160 MSEK och en net revenue retention om 95,4 procent, främst drivet av en större kund som reducerade omfattningen av sitt kontrakt. Vår försäljningsnivå var tyvärr inte tillräcklig för att kompensera för tappet. Trots att efterfrågan varit fortsatt försiktig, har vi lyckats hålla en hög säljaktivitet under kvartalet. Vi deltar aktivt i flera kunddiskussioner och evenemang, med ett ökat fokus på vårt återkommande produkterbjudande. Med det sagt finns det fortfarande betydande utrymme för förbättring.
Med hänsyn till de nuvarande marknadsförhållandena är vi fortsatt fast beslutna att bygga ett starkare säljteam för att driva lönsam tillväxt. Under det andra kvartalet rekryterade vi nya ledare till vår sälj- och marknadsfunktion. Vårt mål är att tydligt särskilja tillväxt från nya respektive befintliga kunder och att förbättra vårt marknadsföringsarbete. Vi förfinar kontinuerligt vår säljstrategi och har nu ett ökat fokus på att driva ARR-tillväxt från nya kunder, samtidigt som vi arbetar för att stärka relationen med våra befintliga.
FORTSATT EFFEKTIV KOSTNADSKONTROLL
Bruttomarginalen fortsatte att utvecklas positivt, med en ökning på 2,7 procentenheter till 76,9 (74,2) procent under kvartalet. Detta är resultatet av en förbättrad projektlönsamhet, datakvalitetshantering och leverantörsstrategi. Dessutom har vi genomgående förbättrat kostnadsstrukturen i koncernen. Under det senaste året har åtgärder för att minska operationella kostnader och öka effektiviteten lett till en minskning av personalkostnaderna med 26 procent (netto efter omstrukturering) och en betydande ökning av den genomsnittliga projekt- och produktlönsamheten. Det justerade rörelseresultatet ökade till 1,7 (-2,9) Mkr, och den justerade rörelsemarginalen förbättrades till 2,4
(-3,8) procent. Projekt- och produktlönsamhet fortsätter att ha hög prioritet internt och genom ett ökat fokus på ARR strävar vi efter att lönsamt växa vår affär.
UTVECKLING AV MARKET INTELLIGENCE SUITE
Brand Trackern är vår mest framgångsrika produkt hittills. Tillsammans med Campaign Evaluation och Marketing Mix Modeling har vi gett varumärken världen över möjlighet att förstå sina varumärken på djupet och fatta snabba, välgrundade beslut. Nu fokuserar vi på att vidareutveckla vårt kärnerbjudande inom en integrerad miljö för att göra det mer attraktivt för varumärkesexperter. Vårt mål är att möjliggöra för varumärken att enkelt följa utvecklingen, optimera sina medieinvesteringar samt utvärdera sina kampanjer - allt inom en enda plattform. Vi har märkt ett växande intresse från våra kunder för denna lösning och ser fram emot att ta vår produktsvit till nästa nivå.
UTSIKTER
Under sommaren har vi generellt sett lägre aktivitet och på kort sikt förväntar vi oss en fortsatt svag marknad. Under det tredje kvartalet kommer vi att förstärka våra kundnära team med nya medarbetare för att öka momentum i försäljningen på längre sikt. Vi är fortsatt engagerade i att driva en lönsam verksamhet och planerar att nå detta mål genom att accelerera tillväxten av våra strategiska kärnprodukter och samtidigt förbättra vår effektivitet.
Anders Dahl
VD