Kalqyl: Dug Foodtech: Snabbanalys
DUG Foodtech utvecklar, marknadsför och säljer växtbaserade livsmedel med fokus på klimatvänliga drycker gjorda av potatis. Bolaget har rötter i forskning vid Lunds universitet och äger patenterade metoder för att utveckla nya matkategorier inom marknaden för växtbaserade livsmedel. Produktportföljen består av DUG potatisdryck i tre olika varianter, samtidigt som bolaget utforskar fler tillämpningsområden utöver mejerialternativ. Produkterna säljs för närvarande i Europa under varumärket DUG.
Produktfördelar
DUG potatisdrycker är klimatvänliga, hållbara och lämpar sig väl för veganer och personer med allergier. Dryckerna innehåller även protein och omega-3 samt har en hållbarhet på 12 månader utan behov av kylförvaring. Den patenterade och smakneutrala emulsionen bestående av potatis och rapsolja skapar dessutom förutsättningar att bredda produktutbudet bortom växtbaserad dryck. Bolaget har i dagsläget flera produkter under utveckling inom livsmedelssegmenten mejerialternativ, ingredienser för livsmedelsindustrin samt köttalternativ.
Förutsättningar för lönsam tillväxt
DUG Foodtech genomförde en kommersiell omstart under Q4’23, vilket inkluderade en ny vd, namnbyte, receptförbättringar, nya förpackningar och grafisk profil, kostnadsbesparingar samt ökat fokus på försäljning. DUG finns nu bland annat tillgänglig i Sverige via Mathem och i Tyskland genom REWE Lieferservice. REWE har cirka 3 700 butiker och e-handel, vilket skapar utrymme för betydande tillväxt. Positiva mottaganden i Sverige och Tyskland kan dessutom bana väg för lanseringar på fler europeiska marknader.
Outlook
DUG Foodtech har som finansiell målsättning att nettoomsättningen ska överstiga 80,0 MSEK med ett positivt rörelseresultat år 2025. Försäljningsmålet är ambitiöst och förutsätter att bolaget lyckas väl med sin nya strategi. Rörelsekostnaderna har halverats till cirka 1,0 MSEK i månaden, vilket skapar förutsättningar för lönsam tillväxt om försäljningen tar fart. Framgent kommer bolaget att lägga större fokus på försäljning samt intensifiera sina säljdrivande aktiviteter och marknadsföring. Tillväxtdrivare att hålla utkik efter är fler distributörer, partners och butikskedjor, nya listningar i dagligvarubutiker, geografisk expansion samt breddning med nya produkter.