Gold Town Games: Kvartalsrapport för perioden april till juni 2024
UNDER KVARTAL TVÅ uppgick koncernens nettoomsättning till 3,27 MSEK vilket är en försämring jämfört med samma kvartal föregående år (4,2 MSEK) och en liten förbättring jämfört med föregående kvartal (3,02 MSEK). Rörelseresultatet är fortsatt negativt och uppgick till -1,61 MSEK, men det förbättrades jämfört med samma kvartal föregående år -4,75 MSEK.
Vårt team har under kvartalet fortsatt fokusera på utvecklingen av vårt nya hockeyspel. Spelet är ett Player vs Player spel som tar inspiration från klassiska titlar som "Ice Hockey" på Nintendo 8-bitar och Supercells "Brawl Stars".
Vår vision är att skapa ett modernt och engagerande free-to-play mobilspel som attraherar både sportfantaster och mobilspelare. Under kvartalet har vi tagit fram en solid multiplayer-prototyp samt fastställt spelets visuella inriktning. Vi ser fram emot att under det innevarande kvartalet börja bygga upp spelets community och visa upp det för potentiella samarbetspartners och användare. Vi håller fast vid vår målsättning att lansera en första version av spelet under kvartal fyra 2024. Tidiga speltester har visat att spelet är både roligt och engagerande, vilket är mycket lovande inför den kommande lanseringen.
På intäktssidan har vi sett en liten positiv utveckling i våra befintliga produkter. World Hockey Manager ökade sina intäkter med några procent jämfört med föregående kvartal, och Baseball Franchise Manager (BFM) mer än fördubblade sina intäkter. BFM har också genomgått en extern granskning av en konsult inom spelutveckling, och vi förväntar oss att de rekommendationer som levererats kommer att kunna förbättra nyckeltal och ge dotterbolaget Grand Pike möjlighet att öka marknadsföringen och antalet användare. World Football Manager (WFM) fick en betydande uppdatering av bland annat akademi och transfermarknaden under kvartalet, vilket resulterade i fler organiska nedladdningar, men vi har ännu inte sett en motsvarande ökning i intäkter. I våra övriga titlar har fokus legat på drift, underhåll och mindre utvecklingsinsatser.
Vi fortsätter att systematiskt minska våra kostnader vilket kan ses i det förbättrade resultatet, ytterligare besparingar genomförs under kvartal tre. Besparingarna påverkar inte nämnvärt den kommande lanseringen av hockeyspelet eller de lönsamma delarna av koncernen. Vårt kortsiktiga mål är att stärka bolagets affär, öka omsättningen och nå lönsamhet.
Inom teamet känner vi en stor optimism inför det nya hockeyspelet och att det kommer att bli ett konkurrenskraftigt mobilspel som kan utmana och utveckla genren.
Tack för visat intresse!