Gold Town Games: Fortsatt positiv utveckling för Baseball Franchise Manager i USA
Baseball Franchise Manager (BFM) fortsätter sin positiva bana på den amerikanska marknaden. Efter en lyckad uppdatering syns en ihållande positiv trend i tidigt engagemang hos nya användare.
Efter Baseball Franchise Managers uppdatering för drygt en vecka sedan, har dag 1 retention, det vill säga hur stor del av de nya användarna som stannar kvar mer än ett dygn, ökat med nästan 10 procent till drygt 33 procent. Samtidigt som användardata från den senaste månadens nedladdningar påvisar en fortsatt hög grad av kontinuerligt betalande användare.
Ungefär 3,5% av de 14 000 iOS nedladdningar som gjorts hittills har konverterat till betalande användare, i genomsnitt har de i sin tur gjort cirka 2,5 köp per användare. Denna data bådar gott för kommande månaders utfall, då uppgången för dag 1 retention ytterligare kan förbättra datan.
Ny funktionalitet i simulatorn, en betydande del av förbättringen
Bland de förändringar som ligger bakom den förbättrade retention-trenden återfinns en större anpassning av hur användaren kontrollerar tiden i den återkommande simulationen av matchen som är en stor del av kärnan i spelet.
"Vi kommer fortsätta att följa de löpande indikationerna som användarbasen ger oss genom sitt spelande. Vi lär oss hela tiden nya saker som vi kan ta med oss till våra andra titlar och nya spel", säger Pär Hultgren vd i Gold Town Games
Härnäst kommer teamet att arbeta vidare med att implementera funktionalitet för att ytterligare stärka spelets retention. Målsättningen är att öka de första dagarnas retention med några procentenheter till och på så sätt öka möjligheten att långsiktigt bygga en större bas av användare.