Footway Group AB: Footway Group rekryterar Oskar Mühlbach som Affärsområdeschef för E-handelsverksamheten
Oskar, med en lång meritlista inom ledarskap och affärsutveckling, förväntas spela en nyckelroll i att etablera gruppens e-handelsbutiker som ledande inom deras respektive nisch, i samband med att bolaget beslutat avskilja Footway+, koncernens tekniska plattform från just e-handeln. Oskar tillträder rollen initialt som ett interimsuppdrag.
Oskar har över 15 års erfarenhet från ledande positioner inom digitala och internationellt framgångsrika företag. Senast från rollen som CEO på Nasdaq First North-listade Raketech Group, där han ledde verksamheten under fyra framgångsrika år. Under sin tid utvecklade han strategiska initiativ som resulterade i uthållig organisk samt förvärvad tillväxt inom såväl befintliga som nya affärsområden.
Oskar har tidigare även varit verksam som COO på Mr Green på Malta, där han framgångsrikt ledde team och projekt inom affärsutveckling, marknadsföring och operations.
Han har dessutom en unik förståelse för just Footway Group då han dels var med och noterade bolaget på Nasdaq First North samt genomförde flera strategiska förvärv. Oskar är också en betydande aktieägare i bolaget, med ett innehav om 0,5 % av aktierna. Hans förmåga att navigera komplexa projekt och driva resultat har varit avgörande för framgången i de organisationer han har arbetat med.
"Vi är mycket glada över att välkomna Oskar tillbaka till Footway Group. Oskar har en gedigen bakgrund inom strategisk utveckling, operativ effektivitet och börserfarenhet, vilket gör honom perfekt lämpad att leda vårt e-handelsteam mot nya höjder. Jag ser också fram emot att jobba med den senaste årsmodellen av Mühlbach" säger Louise Liljedahl, COO för Footway Group.
Oskar Mühlbach kommenterar sitt uppdrag: "Att få återvända i just denna fas känns oerhört spännande; koncernens e-handel har riktigt stor tillväxtpotential och är dessutom lönsam. Detta samtidigt som man har marknadens högsta omsättning per anställd samt är ledande vad gäller automation och AI-stöd för allt från inköp till marknadsföring.
Med några av Nordens starkaste e-handelsvarumärken i portföljen, ett motiverat och smart team och en kunddatabas på över 3 miljoner kunder är utgångsläget minst sagt intressant."
Daniel Mühlbach kvarstår som VD för Footway Group, också med det operativa ansvaret för operationsplattformen Footway+, där som tidigare annonserats en process att sälja den delen av verksamheten till aktieägarna har inletts.