Enersize fastslår utfall i vinstdelningsavtal tillsammans med skånsk livsmedelsproducent
Enersize har slutit, som tidigare aviserats, ett 3-årigt vinstdelningsavtal kring energioptimering av tryckluft med en skånsk livsmedelsproducent. Det direkta ordervärdet beräknades initialt till ca 600kSEK över 3 år men har nu efter löpande ökningar reviderats och fastslås efter avstämning till ca 3-4Mkr under vilket parterna nu kommit överens om ny matchande nivå för den månatliga faktureringen.
Enersize har slutit ett så kallat 50/50-avtal som är 3-årigt och bygger på att parterna delar på de besparingar Enersize arbete levererar. Avtalet startade direkt Q1 2023 och besparingarna beräknas genom att man mäter strömförbrukningen för tryckluften och jämför med de nivåer som gällde innan optimeringsarbetet inleddes (basnivån). Dessa basnivåer sattes under 2022 i initiala arbeten hos kunden. Ordervärdet på avtalet har kontinuerligt beräknats och ökats varför parterna nu fastslagit ny nivå för månatlig fakturering och att ökningar har accepterats vilket leder till att tidigare ca 600 000 kr över 3 år nu beräknas till 3 - 4 000 000kr över dessa 3 år.
Energioptimering av industriell tryckluft kan snabbt minska den totala elförbrukningen för ett industriföretag och den initiala beräkningen hade en målbild på ca 5 % energireduktion. Enersize har dock påvisat ett resultat på runt 40 % genom riktade insatser och därmed bidragit till avsevärt ökad lönsamhet i produktionen genom påtaglig reduktion av energianvändningen. Vilket är en ökning jämfört med förra avstämningen i september 2023 där vi estimerade 30 % energibesparing.
“Livsmedelsproduktion är en storkonsument av tryckluft och det är fantastiskt roligt att vi nu tillsammans med kunden kunnat fastställa excellenta resultat och bidra i denna för branschen viktiga hållbarhetsfråga. Detta utfall visar också att vårt arbete med systematisk och tydlig hantering av tryckluftsoptimering kan generera mycket stora fördelar både ekonomiskt och klimatmässigt samt i ökad kvalitet och stabilitet. Vårt gemensamma arbete fortsätter och vi bedömer att mer kan göras men det utfallet återkommer vi med så snart det är dags för nästa avstämning. Tydligt är det i alla fall att genom att ställa om Enersize från forskning och utveckling till mer aktiv försäljning och anpassning av verksamheten börjar ge effekt.”, säger Johan Olsson, VD på Enersize Oyj