Delårsrapport, januari – mars 2022
JANUARI - MARS
- Nettoomsättningen uppgick till 27,4 mkr (24,3), en helt organisk tillväxt med 13% jämfört med föregående år
- EBITDA uppgick till 9,3 mkr (8,7) vilket innebär en EBITDA-marginal på 34% (36)
- EBITA uppgick till 8,0 mkr (7,5) vilket innebär en EBITA-marginal på 29% (31)
- EBIT uppgick till 6,0 mkr (5,8) vilket innebär en EBIT-marginal på 22% (24)
- Resultat efter skatt uppgick till 4,7 mkr (4,4). Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,28 kr (0,30)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till 8,5 mkr (7,9)
- Värdet av avtalade årsnormaliserade abonnemangsintäkter, CARR, uppgick per 31 mars till 83,7 mkr vilket är en ökning med 29% de senaste tolv månaderna
VD:s kommentar
Orderingång
Värdet av våra avtalade årsnormaliserade abonnemangsintäkter, CARR, uppgick till 83,7 mkr per 31 mars 2022, motsvarande en tillväxt på 29 procent de senaste tolv månaderna. Orderingången under kvartalet uppgick netto till 4,9 mkr, jämfört med 3,2 mkr samma period 2021, och drevs främst av beställningar från befintliga kunder samt en större ny kund.
De bokförda abonnemangsintäkterna senaste tolv månaderna uppgick till 61,4 mkr och de ännu ej startade abonnemangsintäkterna uppgick till 19,2 mkr.
Omsättning och resultat
Den organiska omsättningstillväxten uppgick till 13 procent under årets första kvartal. Tillväxttakten påverkades negativt av den nedlagda Boplatsprodukten, något vi flaggade för i föregående delårsrapport. Nedläggningen beslutades redan 2019 men får full resultatmässig effekt först nu eftersom sista kunden togs ur drift i december 2021. Nedläggningsbeslutet fattades mot bakgrund av att vi valt att prioritera våra två större affärsområden Fastighet och Energi, där fokus ligger på att utveckla skalbara standardprodukter.
Justerat för Boplats uppgick den organiska tillväxten i abonnemangsintäkter till 20 procent medan våra tjänsteintäkter till viss del fortfarande påverkas av onboardingen av nyanställda konsulter samt något högre personalomsättning än förväntat.
EBITDA i det första kvartalet 2022 uppgick till 9,3 mkr (34 procent) jämfört med 8,7 mkr (36 procent) föregående år. Den något lägre marginalen förklaras i huvudsak av Boplatsutfasningen. Nyckeln till att stärka EBITDA-marginalen ligger nu främst i att starta de 19,2 mkr i abonnemangsintäkter som avtalats men ännu inte implementerats.
CARR och bokförda intäkter
Skillnaden mellan CARR-tillväxt och tillväxt i bokförda intäkter speglar det faktum att vi sedan ett drygt år tillbaka säljer mer än vi hinner implementera, trots att vi successivt ökat implementationstakten. Skillnaden blir dessutom särskilt stor när de avtalade abonnemangsintäkterna i hög utsträckning består av plattformsskiften, så som varit fallet de senaste åren. Dessa skiften är stora projekt som kräver en period av förberedelse men även en relativt omfattande implementationsprocess som löper över flera kalendermånader. När vi nu övergår till att sälja en högre andel tillläggsprodukter, som går snabbare att implementera, minskar tiden mellan påskrivet avtal och startad abonnemangsintäkt efter hand.
Till sist är det viktigt att påminna om att vår ostartade CARR i grunden är något positivt. Den speglar att vi har hög efterfrågan på våra produkter och att kunder har varit och är beredda att investera i de förhållandevis stora implementationsprojekt som ett plattformsskifte innebär.
Produkter
Under det första kvartalet lanserade affärsområde Fastighet den nya tilläggsprodukten Momentum CRM. Med CRM-lösningen stöttar vi våra kunder i deras allt större fokus på hyresgästupplevelsen. Många kunder har på kort tid också anslutit sig till vår lösning för digital signering som smyglanserades i slutet på 2021.
Ett viktigt fokus för båda våra affärsområden framöver är att helt fasa ut de äldre produkter som många kunder fortfarande använder. Vi har kommit en bra bit på vägen och bedömer att i princip ha nått i mål vid årsskiftet 2023/2024.
Högt implementationstempo
För att nå detta mål implementerar vi nu i högt tempo de produkter våra kunder beställt. Vid full utrullning av CARR ökar våra bokförda abonnemangsintäkter i resultaträkningen med över 22 mkr jämfört med senaste 12-månadersperioden, se diagrammet på rapportens första sida.
Stabilt kundsegment
Vår kundbas utgörs av fastighetsbolag där hyror från svenska hyresrätter står för en dominerande andel av kundernas intäkter, och därmed indirekt våra. Det ger en stabilitet och trygghet i att kunna utveckla vår verksamhet även i osäkra tider.
Stabiliteten i vår verksamhet kompletteras av de möjligheter digitaliseringen erbjuder. Vi ser stor potential i att fortsätta utveckla våra kunders verksamhet med innovativa lösningar och branschens bästa rådgivning kring hur man får högsta möjliga utväxling av sina produktinvesteringar.
Richard Durlow, VD