Codemill: Delårsrapport januari-september 2024
Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil. (Siffror inom parentes avser samma period föregående år).
Juli-Sept 2024
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 21 226 KSEK (17 400) vilket motsvarar en tillväxt om 22% (37%).
- Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till 2 062 KSEK (-467).
- Likvida medel uppgick till 26 939 KSEK (10 464).
- Resultat per aktie uppgick till 0,16 SEK (-0,04).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till 776 KSEK (-2 558).
- Årstakten från återkommande intäkter uppgick till 39 402 KSEK (30 709) vilket motsvarar en tillväxt om 28% (15%).
- EBITDA för perioden uppgick till 6 004 KSEK (3 438) med en marginal om 28% (20%).
Januari-September 2024
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 69 071 KSEK (57 069) vilket motsvarar en tillväxt om 21% (40%). Justerat för engångspost 2023 uppgick ökningen till 41% Jan-Sept 2024.
- Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till 8 528 KSEK (-3 411).
- Likvida medel uppgick till 26 939 KSEK (10 464).
- Resultat per aktie uppgick till 0,62 SEK (-0,28).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till 19 468 KSEK (6 644).
- Årstakten från återkommande intäkter uppgick till 39 402 KSEK (30 709) vilket motsvarar en tillväxt om 28% (15%).
- EBITDA för perioden uppgick till 20 090 KSEK (8 216) med en marginal om 29% (14%).
Väsentliga händelser under perioden Juli-September 2024
- Codemill har slutit ett femårigt avtal med Media Prima Berhad, Malaysia till ett värde av 6 MSEK för fem år. Avtalet avser återkommande mjukvaruintäkter. Codemill kommer även att utföra tjänster åt Media Prima för att assistera i deras digitala transformation till molnet.
- Codemill har introducerat nya funktioner i Accurate.Video Edit för att göra applikationen än mer användbar för arbetsflöden som rör censur. Vilket minskar kostnader och effektiviserar arbetsfl öden genom att mediebolag nu kan hantera redigeringen internt.
Väsentliga händelser under perioden Januari-September 2024
- Codemill har tagit ytterligare en betydande order från Amazon Studios rörande design och utveckling av Amazons Media Supply Chain. Codemill kommer leverera utvecklingstjänster till ett värde av 10,4 MSEK och arbetet planeras utföras under 2024.
- Codemill lanserar Cantemo 6 vilket är en betydande uppdatering av dess programvara för MAM. Fokus är ett förnyat användargränssnitt, förbättrad användarupplevelse samt integration med Codemills Accurate Player SDK.
- Codemill har slutit avtal med ett FAANG-bolag till ett värde av 2,3 MSEK, varav 1,9 MSEK avser återkommande mjukvaruintäkter och resterande avser tjänster.
Väsentliga händelser efter periodens slut
- En av Codemills kunder förlänger inte sitt konsultavtal för 2025. Avtalet beräknas vara värt 18,4 MSEK 2024. Detta påverkar inte Codemills återkommande intäkter.
VD Maria Hellström kommenterar
Fortsatt starkt kvartal och positivt resultat för Codemill
Vi fortsätter att förbättra oss mot samma period föregående år. I kvartalet uppgick EBITDA till 6,0 MSEK och resultatet landade på 2,2 MSEK, jämfört med EBITDA på 3,4 MSEK och ett resultat på -0,6 MSEK samma period förra året. Även den beräknade årstakten för de återkommande intäkterna ökar och uppgår till 39,4 MSEK i Q3 2024 jämfört med 30,7 samma kvartal förra året.
Det är glädjande med vårt fortsatta positiva resultat. Med den kassa vi har byggt under året har vi valt att i förtid betala av ett av våra lån.
Jag nämnde redan i föregående vd-ord att vi i Q2 hade en extra boost i försäljningen av produkter med sessionsmodeller inför sommarlanseringar och OS. Våra återkommande intäkter inom detta område har därför gått ner något i Q3 jämfört med Q2. Vi arbetar med att få in fler kunder på denna plattform vilket kommer att jämna ut användandet under året. Vidare har det hos några kunder varit stora neddragningar vilket skapat ett tuffare klimat för köp av konsulter. Trots detta har vi i sommarkvartalet Q3 haft en bra beläggning på våra egna resurser och levererade en omsättning på 21,2 MSEK vilket är 22% högre än samma period förra året.
I oktober gick vi ut med en pressrelease där vi informerade marknaden om att ett större konsultavtal, som under 2024 beräknas generera 18,4 MSEK i konsultintäkter, inte kommer att bli förlängt för 2025. Det är såklart tråkigt för vår personal samt att det har en påverkan på vår omsättning. Den här avslutade konsultaffären var den sista som inte är kopplad till våra produkter eller ingår i vår strategiska riktning för Codemill. Det positiva med att detta avtal inte förlängs är att när vi om några månader går in i 2025 så går vi mot att bli mer av ett produktbolag med en konsultaffär som är kopplad till vår produktförsäljning, kanske lite tidigare än vi hade beräknat, men helt klart en del av vår långsiktiga strategi.
På mässan IBC i Amsterdam i mitten av september fick vi väldigt positivt mottagande av våra nya funktioner för compliance och undertext-redigering. Compliance, att “blippa” och “blurra” bort olämpliga sekvenser, testas av en av våra kunder med ett planerat go-live datum i Q4 och undertext-redigeringen planeras att integreras under senhösten som funktion hos våra plattformspartners. IBC var välbesökt och har resulterat i ett antal Proof of Concepts (PoC), där kunderna aktivt testar våra produkter i sina miljöer med ett minimum av inblandning från vår sida. Vi har aldrig arbetat med så många parallella PoCar som vi gör just, vilket är ett tecken på att våra produkter är lätta att testa och relevanta för verksamheter som vill spara pengar.
Vi arbetar just nu för att rekrytera nya säljare till USA varav en är en ersättningsrekrytering. Under de senaste tre åren har vi sett värdet av att ha säljare på plats i USA för att kunna adressera stora studios och broadcasters, och som en del av vår strategi så vill vi nu utöka vår närvaro med ytterligare en säljare för att accelerera försäljningen i USA.
Sammanfattningsvis är vi trots positiva siffror som ökar stort jämfört med föregående år, inte helt nöjda med kvartalets resultat efter de senaste tre kvartalens fina siffror. Vi jobbar intensivt med att dels förstärka vårt säljteam i USA, dels med att konvertera pågående PoCs till affärer samt med att få ut vår nyutveckling till betalande kunder. Det tror vi kommer fortsätta den fina utveckling vi sett.