Axfood: Tillväxt i samtliga segment och starka marknadspositioner
Axfood summerar det tredje kvartalet med en fortsatt positiv kundtillströmning, ökade volymer och befästa marknadspositioner, trots höga jämförelsetal. Lönsamheten påverkades av ökade satsningar på att stärka prispositionerna. Kvartalet har också präglats av ett fortsatt stort fokus på koncernens framtidssatsningar, och under perioden slutfördes upprampningen för samtliga butiker i det nya logistikcentret i Bålsta. Dessutom gav nyligen Konkurrensverket sitt godkännande av City Gross-förvärvet, ett förvärv som stärker konkurrensen på marknaden och skapar nya möjligheter för Axfood.
Vd och koncernchef Simone Margulies kommenterar delårsrapporten för det tredje kvartalet 2024:
"Trots fortsatt höga jämförelsetal redovisar Axfood under tredje kvartalet en tillväxt i linje med marknadens, där volymökning och en positiv kundtillströmning bidrog till att detaljhandelsomsättningen ökade med 3,5 procent. Med det befäster vi återigen våra marknadspositioner och våra förutsättningar att fortsätta utmana och växa.
Att Willys även detta kvartal fortsätter försvara sin starka position med en tillväxt om 3,8 procent är ett styrkebesked. Satsningar på att stärka prispositionen har belastat lönsamheten under kvartalet i en marknad med intensiv konkurrens. Dessa satsningar är en del i att säkra positionen med Sveriges billigaste matkasse och bidrar till fortsatt hög kundtillströmning och lojalitet samt stärkt marknadsposition framåt. Genom en bra tillväxt om 4,5 procent i jämförbar försäljning och god kostnadskontroll fortsätter Hemköp att navigera marknadssegmentet traditionell livs på ett framgångsrikt och lönsamt sätt. Vår restauranggrossist Snabbgross tar ytterligare kliv och stärker sin position på marknaden. Tillväxten i Snabbgross uppgick till 5,6 procent under kvartalet, med högre volymer och fler kunder.
Under kvartalet har etableringen av koncernens nya logistikstruktur fortsatt. Under den senare delen av kvartalet skiftades de sista frysvolymerna över till den nya logistikanläggningen i Bålsta varmed upprampningen för samtliga butiker är slutförd. Vi är nu i en fas där vi successivt ökar fokus på intrimning för ökad produktivitet och effektivitet. Tester pågår nu dessutom inför utrullningen av e-handeln. Därtill har expansionen av det befintliga höglagret i Backa i Göteborg fortsatt för att öka kapacitet och effektivitet. Satsningarna är omfattande och har drivit kostnader även under det tredje kvartalet, men är en viktig och långsiktig förflyttning som ger kostnadsbesparingar och stärkt konkurrenskraft över tid samt skapar en än mer effektiv och hållbar varuförsörjning.
Det är mycket glädjande att vi nyligen fått godkännande av Konkurrensverket för vårt förvärv av City Gross, vilket var väntat och efterlängtat. Vi ser nu fram emot att tillträda som nya ägare den 1 november, välkomna våra nya kollegor till Axfoodfamiljen och inleda arbetet med att investera i att stärka kedjans konkurrenskraft och utmana de ledande aktörerna inom stormarknadssegmentet.
Detta är min första delårsrapport som vd och koncernchef för Axfood. Sammanfattningsvis har vi befäst våra marknadspositioner trots höga jämförelsetal och intensiv konkurrens, men även tagit nya kliv i de framtidssatsningar vi gör för att stärka vår långsiktiga konkurrenskraft."
Sammanfattning av tredje kvartalet- Nettoomsättningen uppgick till 20 902 Mkr (20 293), en ökning med 3,0 procent.
- Detaljhandelsomsättningen uppgick till 16 427 Mkr (15 873), en ökning med 3,5 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till 1 007 Mkr (1 036). I föregående års resultat ingick jämförelsestörande poster om -60 Mkr. Rörelsemarginalen var 4,8 procent (5,1).
- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 1 007 Mkr (1 095). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,8 procent (5,4).
- Periodens resultat uppgick till 715 Mkr (738) och resultatet per aktie före utspädning till 3,26 kr (3,38).
- Den 15 augusti tillträdde Simone Margulies som ny vd och koncernchef för Axfood, samtidigt som Shoan Etemadi tillträdde som ny vd för Hemköpskedjan.
- I september utbetalades 4,25 kr per aktie, den andra delen av utdelningen till aktieägarna om totalt 8,50 kr per aktie (8,15).
- Nettoomsättningen uppgick till 62 197 Mkr (60 342), en ökning med 3,1 procent.
- Detaljhandelsomsättningen uppgick till 49 217 Mkr (47 196), en ökning med 4,3 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till 2 661 Mkr (2 609). I föregående års resultat ingick jämförelsestörande poster om -179 Mkr. Rörelsemarginalen uppgick till 4,3 procent (4,3).
- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 2 661 Mkr (2 787). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,3 procent (4,6).
- Periodens resultat uppgick till 1 858 Mkr (1 841) och resultatet per aktie före utspädning till 8,54 kr (8,50).
- Den 15 oktober godkände Konkurrensverket Axfoods förvärv av City Gross. Förvärvet kommer att slutföras den 1 november.
Axfood presenterar delårsrapporten för tredje kvartalet 2024 i en webbsändning kl 9:30 idag den 24 oktober 2024. Rapporten presenteras av vd och koncernchef Simone Margulies och ekonomi- och finansdirektör Anders Lexmon. Länk till webbsändningen finns tillgänglig på axfood.se (https://www.axfood.se/investerare/). Länk till registrering för att delta via telefonkonferens finns också tillgänglig på axfood.se (https://www.axfood.se/investerare/). Efter registrering ges telefonnummer och konferens-ID för att kunna delta i telefonkonferensen.
För ytterligare information, kontakta:
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations, Axfood AB, tel +46 73 049 18 44
Denna information är sådan information som Axfood AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 kl 07:00.